Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maurtin
Hejsan!
Har funderat på att sätta i en B230FT motor i min 240 GL/T-PKT 90:a.
Men nu till frågan.. Hur blir det på besiktningen?
Hur ska jag gå till väga om jag vill regga bilen med FT motorn?

Sen en fråga till, måste jag byta ut elsystemet? har för mig att jag hört att det passar rakt på?
Har fördelaren monterad på blocket nu, den sitter monterad på toppen på en FT. Spelar det någon roll?

/Martin
av Rådlös
Bäst och mest korrekt svar får du av Bilprovningen. Dom är rätt så kommunikativa och har både Kontakta oss och Frågor och Svar på sin sida.
Hur du än gör med motorer och fördelare så får du inte plats med fördelaren på toppen i en 240. Den måste sitta i blocket. Detta medför också att du måste ha en mellanaxel med drivning till fördelaren. Det har du (normalt) inte i en motor med fördelaren på toppen.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Rådlös skrev:Hur du än gör med motorer och fördelare så får du inte plats med fördelaren på toppen i en 240. Den måste sitta i blocket. Detta medför också att du måste ha en mellanaxel med drivning till fördelaren. Det har du (normalt) inte i en motor med fördelaren på toppen.
Problemet är bara att man rent regelmässigt inte får flytta fördelaren till blocket om man vill vara sker på att klara av en registreringsbesiktning. Dem kan släppa det, men dem måste inte göra det och det kan vara riskabelt att hoppas på det. Det säkraste alternativet är ju at kapa upp torpeden och bygga en låda som födelarlocket får plats i helt enkelt.

Elsystemet som sådant behöver inte bytas, men däremot styrboxarna. Eventuellt kan du behöva modifiera spridarmotstådet.
av Maurtin
Marlboroman skrev:
Rådlös skrev:Hur du än gör med motorer och fördelare så får du inte plats med fördelaren på toppen i en 240. Den måste sitta i blocket. Detta medför också att du måste ha en mellanaxel med drivning till fördelaren. Det har du (normalt) inte i en motor med fördelaren på toppen.
Problemet är bara att man rent regelmässigt inte får flytta fördelaren till blocket om man vill vara sker på att klara av en registreringsbesiktning. Dem kan släppa det, men dem måste inte göra det och det kan vara riskabelt att hoppas på det. Det säkraste alternativet är ju at kapa upp torpeden och bygga en låda som födelarlocket får plats i helt enkelt.

Elsystemet som sådant behöver inte bytas, men däremot styrboxarna. Eventuellt kan du behöva modifiera spridarmotstådet.
Okej, aa har förstått det också att det inte får plats. Men tänkte på det faktiskt att kapa upp.
Okej. Men jag får ta och kontakta bilprovningen :)
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]