Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adde_a
#479013
När man varvar upp normala bilar med normala elfel, brukar symptomen vara att lysena lyser starkare på högre varv.... Min gör tvärtom, varför?
Bilen är allmänt svårstartad och när den startar går den inte på alla burkar på låga varvtal. Den har heller ingen tomgång förrän den blir riktigt varm. Ideér? Det är en B23E.
Det verkar som om soppapumpsrelät (grönt) är ett vanligt problem, eller?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#479021
adde_a skrev:När man varvar upp normala bilar med normala elfel, brukar symptomen vara att lysena lyser starkare på högre varv.... Min gör tvärtom, varför?
Bilen är allmänt svårstartad och när den startar går den inte på alla burkar på låga varvtal. Den har heller ingen tomgång förrän den blir riktigt varm. Ideér? Det är en B23E.
Det verkar som om soppapumpsrelät (grönt) är ett vanligt problem, eller?

Tack på förhand!
För laddningsproblem. Kontrollera till att börja med att remmen för generatorn är i gott skick och korrekt spänd, man skall med måttlig kraft kunna trycka ner remmen 7-8 mm. Kontrollera sedan att du med motorn igång kan mäta upp minst 14 Volt vid batteriet. Mäter du under 14 Volt är det antingen fel på laddningsregulatorn eller dåliga kol, mäter du över 15 Volt är det fel på laddningsregulatorn.

För startproblem. Kontrollera termotidkontakt, tillsatsluftslid samt kallstartsinjektor.

Reläet. Kan vara ett problem, öppna reläet och löd om alla lödningar eftersom kallödningar kan förekomma som oftast visar sig vid omstart av varm motor.

Mvh GK
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]