Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av itchi
Hej jag har lite problem med min b23e eller b230e. Hur vet jag vilken motor jag har? Fördelaren sitter fram på motorn och INTE bak på toppen som den gör på 740. Det gjordes väl 240 med b230e motorn men utan att ha fördelaren på toppen?
Nu till problemet jag har stoppat denna motor i en willys/valp jeep och får ingen gnista. har 12v med tändning på plus på spolen (högefektspole biltema) även en blå som går in i tändmodulen (ny tändmodul) ingång 4. på minus har jag vit/röd till tändmodulen och en kabel till varvräknare. Tändmodulen är jordad. På de 3 kablarna ner till fördelaren är det till hallgivaren? en jord/svart en blå/gul och en röd/gul. Har testat kopplat ett tändstift till tändkabeln mellan tändspole och fördelarlock men ingen gnista. Är spolen trasig?
Mvh emil
av Rådlös
En tändspole skall ha på primärspolen ca 2 Ohm och på sekundärspolen i storleksordningen 12 - 15 Kiloohm eller lite mer. Vid ett avbrott skulle du få oändligt mycket motstånd. Och vid ett överslag kortslutning.
I Volvo 240 har det bara funnits fördelare i blocket. Dom får inte plats någon annan stans. B23 eller B230 är en årsmodellfråga. Efter 1985 (osäker) blev det B230. Men det finns andra som kan detta exakt. Vi väntar på deras svar.
av itchi
hej rådlös!
Kollade nyss med en mätare och primär är +? sekundär = - ?
Kollade mellan + och tändkabelhålet 6k ohm även mellan - och tändkabelhålet
sen kollade jag mellan - och + 10 ohm
mellan + och jord/plåt hände inget 1.0000000
samma med - 1.00000000
allt detta med tändning på och stöm till spolen.

kollade med lös spole samma grej.
körde signal mellan + och - den pipade på rätt bra! :cry:
Kortslutning va?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Enklast att veta är nästan genom att titta vad det är gör gjutnummer på toppen.

Har du 398/405 är det b23E, är det 530 är den b230E. På b230 står b230 gjutet på blocksidan under grenröret också. På b23 står det stansat motormodell under fördelaren men det syns nästan aldrig vad det står.
av itchi
På b230 står b230 gjutet på blocksidan under grenröret också. På b23 står det stansat motormodell under fördelaren men det syns nästan aldrig vad det står.
Ska kolla detta sen. kollade bara toppen.
När jag köpte bilen stod det b230 motor i annonsen iaf.
av Amarace
itchi skrev:Det står över grenröret och klart o tydligt 1000160 imp
Då är det endera bytt topp eller så är det en B21E. B23E fanns bara med endera 1000405 (79-83) eller 1000398 (84) och B230E med 1000530 (finns ett fåtal med 1000531 också).
Brytpunkten mellan B23 och B230 är 1985, B230 kom då.

Edit, glömde.

När du mäter Motstånd får du ALDRIG ha spänning på, då kan du bränna din ohmmeter/multimeter.

Enklast är väl att prova med en annan tändspole och se.
av Rådlös
Amarace är ett säkert kort när det gäller tekniska data och kataloguppgifter. Och så har han en hel del erfarenhet också.
Men jag gör ett tillägg som kan vara användbart. På tändspolen står det vad anslutningarna heter. Detta är ingjutet i bakeliten. 1 är jord. 15 är anslutning från fördelaren. Så primärspolen mäter man däröver, och som Amarace sa, aldrig med spänning på. Helst skall man lossa alla anslutningar när man mäter Ohm, så att enheten är fri från alla tänkbara "tjuvledningar". Sekundärspolen mäter man mellan det stora uttaget i toppen på tändspolen och jord, alltså 1.
Moderna och lite påkostade multimeterar kan ha en säkring som löser ut om man mäter Ohm med spänning, men det är ingen självklarhet. Kolla först att instrumentet är helt innan du fortsätter.
av itchi
Står på multimetern att den är säkrad, tur det. Får kolla status på mätaren i morgon. Ska även kolla upp vad blocket har för kod. Men jag köpte väl rätt tändmodul 532611? På biltema har de nyare 23E &230E motorerna den iaf.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]