Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#470799
Hej

Jag skulle vilja veta om det går att byta en 4stegslåda från Volvo 740 till en Volvo 240 med 3stegslåda. Jag vet att det skiljer på kardanen. Volvo 740 har en gummimedbringare mellan kardan och växellåda medan Volvo 240 har ett knutkors mellan kardan och växellåda.
#470963
Du måste byta lamellen i kopplingen p.g.a. att den som sitter på b21:an med 99% sannolikhet har grovsplines, medan 740 och nyare 240 har finsplines.

Kardanen är lite kruxigt också ja, men det ska nog gå att byta medbringare till en vanlig kardanknutsmedbringare. Grejen är den att du inte kan ta en hardyaxel eftersom hardy ( gummigrejen ) bara sitter på nyare modeller, och det skiljer sig mellan 70-tals 240 och senare 240 på kardanaxlarnas splines. Kan gå om du tar både främre och bakre kardanaxlarna för vad jag vet så ska medbringaren på bakaxeln se likadan ut på alla 240.

Växellådan från 740:in är jag ganska säker på att den förekommer på 240 också, så en kardan med rätt längd borde i så fall gå att hitta. 740:ins kardan är dock ca 10cm för lång.

Sedan skiljer det sig på spakstället också, 740 har ett längre. Du kan kanske kapa av och korta ner stället på den nya lådan, eller så får du jaga tag på ett ställ från en likadan låda från 240. Spakstället på din 3-stegade passar troligen inte men inte säker på den punkten...
#470972
Bensinskalle, det finns ingen koppling på en Automat.

För att göra det enkelt, ta en 4-stegs låda från en 240 istället med spakställ och komplett kardan samt startkrans och konverter. Sitter på 240 84 o nyare. Men men ska du inte byta bakaxel och instrumenthus till elektronisk hastighetsmätare är det 4-stegsautomat från 240 84-85 du måste för att kunna använda vajerdriven hastighetsmätare.
#471009
Amarace skrev:Bensinskalle, det finns ingen koppling på en Automat.

För att göra det enkelt, ta en 4-stegs låda från en 240 istället med spakställ och komplett kardan samt startkrans och konverter. Sitter på 240 84 o nyare. Men men ska du inte byta bakaxel och instrumenthus till elektronisk hastighetsmätare är det 4-stegsautomat från 240 84-85 du måste för att kunna använda vajerdriven hastighetsmätare.
Det går att flytta över den bakre "struten" plus drev för att få hastighetsmätaren att fungera trots att man har en nyare låda. Det fungerar dock inte till lådan med Lockup (AW71L).
#471105
Amarace skrev:Bensinskalle, det finns ingen koppling på en Automat.

För att göra det enkelt, ta en 4-stegs låda från en 240 istället med spakställ och komplett kardan samt startkrans och konverter. Sitter på 240 84 o nyare. Men men ska du inte byta bakaxel och instrumenthus till elektronisk hastighetsmätare är det 4-stegsautomat från 240 84-85 du måste för att kunna använda vajerdriven hastighetsmätare.
Nej det är ju ganska självklart ^^ Så van vid att det är manuell det frågas om
#595172
Hilmer skrev:
Amarace skrev:Bensinskalle, det finns ingen koppling på en Automat.

För att göra det enkelt, ta en 4-stegs låda från en 240 istället med spakställ och komplett kardan samt startkrans och konverter. Sitter på 240 84 o nyare. Men men ska du inte byta bakaxel och instrumenthus till elektronisk hastighetsmätare är det 4-stegsautomat från 240 84-85 du måste för att kunna använda vajerdriven hastighetsmätare.
Det går att flytta över den bakre "struten" plus drev för att få hastighetsmätaren att fungera trots att man har en nyare låda. Det fungerar dock inte till lådan med Lockup (AW71L).
Är det någon skillnad på bakre struten på AW71L lådan än AW71. Går det att modifiera struten?
#595178
242dl skrev:
Hilmer skrev:
Amarace skrev:Bensinskalle, det finns ingen koppling på en Automat.

För att göra det enkelt, ta en 4-stegs låda från en 240 istället med spakställ och komplett kardan samt startkrans och konverter. Sitter på 240 84 o nyare. Men men ska du inte byta bakaxel och instrumenthus till elektronisk hastighetsmätare är det 4-stegsautomat från 240 84-85 du måste för att kunna använda vajerdriven hastighetsmätare.
Det går att flytta över den bakre "struten" plus drev för att få hastighetsmätaren att fungera trots att man har en nyare låda. Det fungerar dock inte till lådan med Lockup (AW71L).
Är det någon skillnad på bakre struten på AW71L lådan än AW71. Går det att modifiera struten?
Ingen skillnad på själva struten, dock ser det lite annorlunda ut på insidan som gör att det inte går att flytta över drevet på en AW71L.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]