Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wellner
#470202
tjena

jag har en 240 gle -90 som bakaxeln har sett bättre dagar på. rassel rassel :)

nån som vet om det är 1030 eller 1031? och hur ser man det??

ska ut och jaga efter en ny.

tacksam för svar..
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: ETT (1) frågetecken räcker
#470224
1030 har väl utxäxling 4:10 medan 1031 har 3:15 det skall sitta en identifikationsplåt antingen på vänstersidan av bakaxeln eller axelröret.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Hilmer
#470271
Spelar ingen roll om det är 1030 eller 1031, men var noga med att få från rätt årsmodell så att givare och krans till hastighetsmätaren blir rätt.
Vad det gäller utväxlingen så lär där väl inte finnas så många alternativ, skulle vilja påstå att det sitter antingen 3,73:1 eller 3,54:1 men jag kan ha fel.

gnestakalle: Var har du fått dessa uppgifter ifrån?
När det gäller utväxling på 240 så satt 4,10:1 75-76 tillsammans med B20in, 3,15:1 satt endast på 244DL -84, har iofs hört talas om att även 245DL -85 hade denna utväxling (beroende på motoralternativet), men har inte fått detta bekräftat till 100% än.
De nyare är jag inte såå insatt i (även om man snappat upp en hel del ändå), därav min fråga.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#470320
Haynes har jag för mig men det kan ha varit Auto-Info också

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#470331
Det kan ju också vara så att du har rätt, det vore inte första gången som verkstadhandböcker från typ Haynes och Auto-Info är felaktiga eller ofullständiga. :???:

Mvh GK
av Amarace
#470382
gnestakalle skrev:Det kan ju också vara så att du har rätt, det vore inte första gången som verkstadhandböcker från typ Haynes och Auto-Info är felaktiga eller ofullständiga. :???:

Mvh GK
Ja såna ska man inte alls lita på.

1030 eller 1031 har ju först och främst inget med utväxling o göra, utan storleken på kronhjulet (och huset då det är lite större på 1031).
Utväxlingarna fanns likadant på bägge på dom flesta utväxlingarna (4,1:1 fanns dock bara på 1030 och bara 75-76, och 3,31:1 och 3,15:1 bara till 1031 och 84 o nyare med 4-växlad låda).

Från 81 är 3,54:1 dominerande utväxling på dom vanliga modellerna med overdrive, 5-växlat eller automat, medans GLT, Turbo och GLE (dom med starkare motor) oftast har 3,73:1. Naturligtvis med undantag :) Men generellt är det så.
av Henke3
#470392
4.10:1 är en utväxling som även finns på 1031, körde själv med en sån på min 240 VOC bil. Sitter på 900-serien.
av Amarace
#470411
Henke3 skrev:4.10:1 är en utväxling som även finns på 1031, körde själv med en sån på min 240 VOC bil. Sitter på 900-serien.
Men det var ju till 940, inte till 240 som tråden handlar om, ska man diskutera vad som fanns som tillbehör o till andra bilar finns ju en hel del fler utväxlingar till 1030 och 1031 t.ex 4,3:1, 4,56:1, 4,88:1, 5,58:1.
Användarvisningsbild
av wellner
#470604
jag tänker inte plocka ner hela axeln. tänker köpa en komplett och plocka kronhjul,pinjong och drivaxlar. och då är väll skillnaden på 1030-1031 att tex sitter det en 1030 på min bil nu och jag kommer hem med en 1031 så får jag väll inte in den fan i huset??
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]