Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj! Tänkte jag skulle lära mig själv lite att ordna upp en topp. Har en 398 jag inte behöver vara rädd om, så fila lite, kanske större ventiler å fjädrar om det går, och en planing ;)

Frågan är då, hur mycket är praktiskt ( viss säkerhetsmarginal med vass kamaxel ) möjligt att plana ett b23 topplock? 3mm är ju inte max i alla fall ;)

Kriser det får det väl bli v-power om det är risk för spikningar.
Satsa på en 405 topp eller eventuellt en 531 istället då har du mycket gratis, vad gäller planing så är ett förbränningsrum på ca 45cc lagom, (orginal ca 55cc) då funkar det bra, mindre förbränningsrum då får du sänka tändningen för mycket och då tappar du effekt på låg och mellan register.
1mm = ca 5cc. Det beror lite på kolvar åxå. B23 kolv helt platt, B230 innan -89 grop ca 3cc, B230 efter -89 grop ca 5cc. Räkna ut kompförhållandet så här. Borr x Borr x 3,14 x slaglängd dividerat med 4000 så får du ut vad cylinder volymen är på en cylinder. Ex 96mm x 96mm x 3,14 x 80mm Div 4000 = 578cc. Sen packningen är ca 9 cc för en standard tjock packning (1,2mm), förbrännings rummet blir ju ca 45cc med 2mm planing.
Kompförhållandet blir alltså cyl volym + förbrum och packning = 54cc dividerat med 54cc igen.
Ex 578cc + 54cc = 632cc dividerat med 54cc = 11,7 kg.
Ett bra recept på volvo B23 standard borr är 2mm planat och blocket planat 0,4mm då får du en bra klämmspalt mot toppen och kompet blir 12kg, över det så funkar det inte bra med dagens bensin, V power är ett måste över 11kg
Tändinstållning sen är max 36 grader vid ca 6000 rpm.
Lånar och lyfter härmed denna gamla tråd.

Jag har en b230f som jag ska sätta dit en 531 topp på som är planad 2,3 mm och en k-kam.

Vad jag vet så räcker det att använda ställbart kamdrev - kortare rem behövs inte.

Något speciellt jag ska tänka på?
Ungefär hur mycket komp kan det bli? Kan jag köra på 95/98 bensin?
Kompet beror på vilken årsmodell du har på motorn, 3 eller 5 cc urtag på kolvarna men
ca 11,5 kg med 2,3mm planat, kamrem bör du ha en med 1 kugg mindre då det
kan bli svårt att spänna med så mycket planat.
Vad gällande 95 eller 98 oktan så beror det på vad du har för tändkurva
vet inte om det går att ställa tändningen manuellt på F motorerna
men OM så 10-11 grader vid 1000 rpm och max 36 vid 6000 rpm.
Nu blir det ju inte så vass maskin så 95 bör funka, du hör ju
ganska snart om den börjar spika.
Det är nog 3cc urtag i kolvarna, då det är en -87a. På f motorn går det inte att ställa tändningen manuellt vad jag vet, det gör den nog automatiskt, den har ju knacksensor.

Har hört att det ska gå att plana upp till 2,5 mm med original rem, får köpa pinto rem annars.

Sen behöver jag bara hitta extraktorgrenrör också, någon som har ett till salu?
Tjena igen.

Nu har jag plockat ihop motorn (B230F).
Det blev:
531 topp som är planad 2,3 mm
ky7 kam (12,2 lyft, 300 duration)
Ställbart kamdrev som är rundtandad med rundtandade remskivor på mellanaxel och vev.
Remmen är väl inte jätte spänd så frågan är om det inte finns spännrullar att köpa med större dimension?
Den började spika kraftigt direkt så jag tankade i 98 som inte hjälpte så mycket.
Sedan klämmde jag ihop BTR:en några mm och efter det hör jag inga spikningar.
Bilen blev ingen raket, den går väldigt ojämt på tomgång, som den ska med en vass kam, men den går inte så bra när man gasar på heller.
Får väl prova ställa in kammen bättre men jag tror att det är eftermarknads motorstyrning som gäller för att få det att funka bra.
Jag komptestade aldrig när motorn var kall men när motorn var varm hade jag 14,5 i komp i alla cylindrar, vet inte hur mycket det blir när den är kall.

Några funderingar någon???
Är inte så duktig på detta så synpunkter mottages mer än gärna.
Större spännrullar finns inte, man kan svarva en hylsa som kan pressas på spännrullen.
Att den går ojämt är normalt med omslipade skit kamaxlar.
Jag har en ENEM K25 kam i rallybilen, 14,5 lyft 308 duration 104 grad nockvinkel, grunsinställning på den är 6,0mm vid ÖD
och har en tomgång på 1000 rpm utan några som helst problem med ojämn gång.
Komp med mätare och kompretionsförhållande är inte samma sak, det som spelar in är
bla inställning av kamaxel.
Du bör ha hamnat på 11,5 i grund komp med 2,3mm planat.
Viktigt är att grada av kanterna förbrännings rummen när man planat
annars spikningar.
Har plockat ihop en liknande motor som din
B230FB -91 årmod, 531 med standard ventiler bara lite putsad i kanalerna
2mm planat och en ENEM K13 12,2 lyft 106 nockv 280 duration och
den har ja ställt 2,8mm i ÖD och den går bra med Justerbar BTR och
folkraceshops chip
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok