Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GLE
Hej alla volvofrälsta och övriga!
En mörk kväll när jag var ute och körde med min 240 GLT-89 och slog på helljuset märkte jag att det inte lyste särsklit mycket. Det var en liten ljuspunkt på högersida på vägen men inget mer. När jag då släckte helljuset lyste halvljuset som vanligt. Jag blinkade ett antal gånger med helljuset och sen började det ryka kraftigt in i kupén. Jag fick såklart panik och körde in på en avtagsväg och stannade och stängde av bilen. Röken var ganska krafig och det luktade bränd plast och helvete. Efter en liten stund skingrade sig röken och jag fortsatte min färd utan några problem men jag vågade inte använda helljus. När jag sedan parkerat mot en vägg tände jag helljuset och märkte att det bara lyste lite på höger sida. Efter en halvminut började det ryka igen i bilen och jag stängde av den och tog bort batteriet. Nu står bilen avställd och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har kollat alla relän i motorrummet och kollat kablar men inte sett något som tyder på nån kabelbrand. Vad kan det vara för fel?

PS.
Har extraljus på bilen som inte velat fungera på några månader. Har ström till relät men inte ut från det. Vet inte om det har något med det hela att göra.....
Senast redigerad av 1 GLE, redigerad totalt 0 gånger.
av GLE
Hoppas nån kan svara för jag behöver biljäveln fort :P :twisted:
Användarvisningsbild
av crumpets
Det verkar ju vara kortis nånstans om det luktar bränd plast och nåt annat "stjäl" effekt från ditt helljus. Du får nog ta och titta igenom kablarna riktigt noga en gång till.
av GLE
Hm. Har ju kollat dom allra flesta kablar i kupen också. Jag får helt enkelt riva sönder inredningen i bilen och verkligen granska alla kablar tills jag hittar felet.
Men jag fattar inte vad det är som kan stjäla ström. Reläfel?

PS.
Sitter det något relä inne i kupen som kan krångla. Ljusrelär i motorrummet är ju okej så jag tänkte om det sitter nått relä i kupén så vill jag veta..... :P
av GLE
Monterat bort extraljusen och allt kablage för dom gick inte att få och fungera. Testade att tända helljuset och då ryker det igen och luktar inte särsklit gott. Fattar nada av vad det är för fel. Helljusen verkar inte få nån ström men ser ingen kabel som är trasig eller kläckt. Fattar ingenting. Sitter det nått relä inuti bilen eller?
Kanske det är det som ryker...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ljusreläet sitter mot torpeden i närheten av rattstången, du får ta bort panelen under instrumentbrädan. Vid strömrusning (kortis) brukar plasten vid stift 30 smälta. Du har en kortis i helljuskretsen som du måste spåra. Gå igenom kretarna med multimeter och Ohmmät (kretsarna får då inte vara strömsatta). Hur hade du kopplat dina extraljus, direkt på helljuskretsarna eller använde du en helljuskrets som styrström till ett eget relä för extraljusen?

Mvh GK
av GLE
Eget relä till extraljusen och styrström fårn helljus vi knapp i bilen. Denna knapp är lite skum då den blir rätt het! Men det har nog inget att göra med helljuset. Ska försöka leta reda på ljusrelät men nu är det för mörkt :P
av Rådlös
Kolla igenom ett kopplingsschema och notera hur mycket varje krets skall dra. Tag sedan bort en säkring i taget och mät strömmen med en Amperemeter när du tänder lyset eller annan belastning. Tänk på att en säkring kan försörja fler kretsar. Där den drar för mycket har du felet. I = P/U. I ström. P effekt. U volt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera noga dina kopplingar då jag misstänker att något är felkopplat eller så är extraljusreläet trasigt så att det är en kortis där. Vad är extraljusreläet märkt med för Amperevärde? Har du en hängsäkring i extraljuskretsen? Vad har du för kablar i extraljuskretsen 1,5, 2,5, 4, eller 6 kvadrat? Hur många watt är extraljusen på och hur många är dom?

Mvh GK
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]