Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mittipannan
hej igen. jag har bytt bromsok runt om på 240in och luftat enligt konstens alla regler och sen funkade det jättebra......... ett tag. gick igenom besiktningen med perfekta bromsar. (inte så konstigt när allt är nytt.) men efter några dar tyckte jag pedalen tog lite längre ner så jag luftade igen och fick åter igen väldigt bra bromsar. men det dröjde inte länge fören samma problem uppenbarade sej på nytt och jag fick lufta igen. så har det hållt på och jag har nog luftat runt 7 gånger nu. det konstiga är att det inte läcker ut bromsvätska utan bara "läcker in" luft. luften ligger ända ute i oken så det första man får ut är luft. är det någon som vet var det kan komma in på det viset eller vart man kan börja leta fel/ läckor. väldigt tacksam för svar.
av rd350
Kan inte vara mycket mer än en huvudcylinder. Byt den, lufta den innan du sätter den i bilen så slipper du göra det vid hjulen.
av mittipannan
jag har misstänkt huvudcylindern men uteslöt den då luften ligger enda ute i oken. jag kanske ska tilllägga att det bara är i fram det blir luft. inte i bak. om det skulle va huvudsylindern, finns det då chans att luften kommer till oken innan man luftar.
och borde man inte kunna se ett läckage vid huvudcylindern?
Användarvisningsbild
av Hilmer
mittipannan skrev:naa tror inte det va. just det där schemat jag använt mej av och jag får ju ur all luft och bromsarna blir superbra men luften kommer in någonstans.
Om du inte har något läckage så kommer heller ingen luft in i systemet, dvs du har luft kvar efter du har "luftat". Därför gav jag dig tipset om att kolla så att du monterat bromsoken rätt, det är enligt alla forum man läser på rätt vanligt förekommande fel.
Alternativet kan vara att den möjligen kan suga in luft vid huvudbromscylindern vid gummiringarna till behållaren, men även då bör det rimligen läcka ut bromsvätska också.
av tuxedo
Tror jag håller med Hilmer.

Det finns ju en luftnippel högst upp på framoken.
Alltså är oken V. respt. H. anpassade.
Kommer oken på fel sida kommer ju översta luftnippeln på undersidan och oken blir då inte korrekt luftade.

Innan vi funderar vidare så kolla in detta och låt oss få höra att en luftnippel verkligen sitter högst uppp på oken.

//tuxedo
av mittipannan
okej. jag har satt oken rätt. en av de tre luftnipplarna på varje ok i fram sitter högst upp. får nog lufta i morn igen. åkte idag och pedalen börjar ta långt ner som vanligt. problemet är ju att efter luftning är ju bromsarna hur bra som helst. i morn ska jag passa på att låta nån trycka på bromsen så jag kan se om det läcker någonstans.
om det skulle var huvudcylindern borde väl inte luften finnas ända ute i oken när man börjar lufta eller har jag fel?
av tuxedo
OK, bra - då kan vi utesluta att oken sitter fel.

Måste nog ha lite mera uppgifter för att försöka förstå vad som kan vara orsaken.

1. Nya eller utbytesok?
2. Bytt bromsklossar och skivorna också?
3. Vilken bromsolja fyllde du med? Typ och fabrikat.
4. Det sitter en reduceringsventil till bakhjulen nära bakaxeln, kollat den med
avseende på läckage? likaså varningsventilen för kretsbortfall, sitter på baksid. på
framaxelbalken.
5. har oljenivån sjunkit under minstrecket vid luftningen?
6. Finns tendens till läckage under bromsoljebehållaren på huvudbromscylindern?
Ge utförliga svar på dessa frågor.

//tuxedo.
av mittipannan
ok. ska försöka svara så gott det går:
1. det är utbytesok.
2.beläggen är nya men inte skivorna.
3.kanske inte var världens bästa bromsvätska då den är köpt på okq8
men det stod iaf DOT4 på flaskan.
4.det är inget läck vid reduseringsventilen men jag ska kolla varningventilen i morn då jag inte gjort det förut.
5. jag har vart noggrann med att se till att inte oljenivån varit för låg. så nej.
6. inget läck under bromsvätskebehållarn eller någon annanstans på huvudcylindern.
det va så gått jag kunde men jag ska kolla imorn på varningsventilen. jag har inte tänkt på det tidigare. håppas nästan det är den så man vet va som e fel.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]