Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulleryd84
Hej där tänkte höre med er experter ska åka och kolla på en 240 gl idagarna eventuellt köpa som vinterbil. Den är från 88. Något man bör håla utkik på som ej brukar fungera eller går sönder på dessa?

sen en fråga till. bakre ljudämparen är dålig på bilen. Är det lagligt att ta bort bakre ljudämparen och sätta ett rakt rör? har för mig jag hade det på en nissan sunny jag hade men är ej helt säker

Tacksam för svar
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad du skall kolla efter är rost. Hjulbaljor i skuffen, sparklådor, underkant på dörrar och på baklucka om det är en 245.
Annars är det väl bara att gå på känsla om du tycker bilen går bra. Se till att bilen är kall när du skall provköra, sedan när motorn är varmkörd så kan du passa på att snacka med säljaren 10 minuter en kvart, lite allmänt och t.ex. försöka pruta, och sedan gör du ett nytt startförsök och ser om den startar utan problem. Detta är inget under till kontroll men kan väl säga en del om du kommer att få saker att göra direkt eller om det bara är att tuta och köra.

Mvh GK
av rd350
Kolla tanken så den inte läcker, brukar bli väldigt "svullen" i skarven, läcker först där rambalkarna täcker sidorna på den. Är det "dyraste" felet på 240 då man får räkna med både ny tank och tankarmatur.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Kolla om det är en sen eller tidig 240. De sena -88:orna fick det nya styrsystemet lh2.4, med en diagnostikbox. Boxen är en svart liten dosa som sitter bakom fjäderbenstornet på förarsidan. Har bilen 2.4 så kan du testa att felsöka så inte ägaren döljer något om motorn ;)
av Ulleryd84
Tackar för alla svar. Prövadade bilen idag och kikade på den. Och den var svårstartad och det knacka om bakaxeln så blev inget köp. Med tanke på att vederböraden ville ha 10.000 kr inte en krona mindre. Men min andra fråga får man ta bort bakre ljudämparen???
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag har svårt att tänka mig att man får det men det hänger ju mest på om ljudet blir för högt efter det skulle jag tro.
Tänk bara på att det vara balans i avgassystemet, varken för mycket eller för litet motstånd.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av hedlundish
jag äger en 240 med bakre ljuddämparen borttagen har aldrig varit något problem i besiktning.
Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]