Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 21windowsamba
Hej!

Jag är ny här, även om jag smygläst tidigare i dessa forum.

Jag har fått problem med min Volvo 240 GL 1988 B23F (ej förgasare).
När jag ska starta så, tänder den till med dör direkt. Så kan jag hålla på 3-4gånger innan den hoppar igång. Precis som den inte får bensin? För när den väl startat så går den hur bra som helst. Har jag kört ett tag så den är varm och stänger av den och provar att starta igen, så startar den direkt. Men får den stå en timme eller så, så blir den lika tjurig igen.

Jag har kollat alla slangar, jag ser inget tjuvläckage någonstans.

Vad kan det vara? Vilka givare osv är vanliga att krångla? Tacksam för tips!!!!!! :roll:

Mystiskt...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag undrar om det inte är en 230F du har, vet du vilket insprut du har, är det LH Jetronic 2.2 eller 2.4?

Jag föreslår att du skaffar en burk startgas som du t.ex sprutar in lite av i luftfilterburken. Om bilen startar lätt då så har du nog problem med bränsletillförseln. Kan vara bränslefilter, bränslepumpsrelä, bränslepump(ar) eller eventuellt backventilen för bränslet som sitter mellan tryckpumpen och filtret.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av 21windowsamba
Tack för tipset ska testa detta!

Jag provade igår att starta den på morgonen (kallt ute). Den ville inte gå igång alls. Den blev nog sur när jag gav lite gas? Jag provade senare mitt på dagen (varmare ute), och den gick igång. Körde hela dagen, gick kanon. Sen när det blev kväll, provade jag att sätta i motorvärmaren, nästa morgon provade jag igen, den starta med en gång.

Vilken givare bör det vara då? (namn) och vart sitter den?

Tack!
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Borde nog vara nån form av tempgivare? har för mig att en går in i bilen och ger värde på "termometern" och den andra givaren styr bränsleflödet vid kallstarer ? Tror en av givarna sitter under 3ans insug Och en av dem mot torpedväggen :roll:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Systemets tempgivare sitter under 3:ans insug och den till instrumentet sitter under 1:ans insug, 1:an är längst fram mot fläkten. Först måste vi veta om du har LH Jetronic 2.2 eller 2.4, om du har en plastdosa vid vänster fjäderbenstorn där du efter att ha lyft locket på dosan kan se 6 st hål så har du LHJ 2.4 och gör som nedan följer för att avläsa felkoder.

Hur kolla felkoder?

Du har en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör.

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i uttag 2.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Upprepa proceduren för uttag 6

Radera koder.

Sätt testkabeln i uttag 2 och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Upprepa för uttag 6.

Man kan även ta ur systemsäkringen (flatstiftssäkring som sitter på vänster sida av motorrummet ovanför batteriet) någon minut för att radera felkoder.

Återkom med de koder du läser ut.

Mvh GK
Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]