Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 244
Halloj igen! Ska nu greja till en stereo i bilen, (244 gl sedan) är det ngn som vet hur långa ström och signalkablar man behöver på en höft??
Vore såklart hemskt tacksam för svar!
I övrigt är tips för dragning/montering o dyl. också hjärtligt välkomna!

Tack på förhand, bästa hälsningar / Johan
av anp
5 meter borde räcka då bilen är 5 meter.
Separera ström och signalkabel bara, så slipper du förhoppningsvis störljud.
av Addekarlsson
Strömkabel skulle jag rekomendera 6-7 meter, eftersom den dras inte raka vägen från batteriet bak. Med 5 meter kommer du stå där och sakna kabel troligen.
Och som anp säger, dra strömkabel på ena sidan bilen, och lågnivå på andra sidan, eller längs kardantunneln. Lågnivåkablarna är vanligen 5 meter, vilket räcker. Vanligen sitter det en styrkabel för remote på lågnivåkabel oxå, så det behöver man inte tänka på att dra separat. Jag rekomenderar minst dubbelskärmad lågnivå, för att slippa onödigt "turboljud" i systemet när du gasar. :wink:

Kom ihåg att säkra av strömkabel MAX 30 cm från batteriet, annars kommer inte en enda eventuell försäkring täcka ev brand, som uppkommit pga felsäkrat system. säkringarna på steget/stegen är alltså enbart till för steget/stegen. Den man sätter på strömkabeln, framme vid batteriet ska förhindra backström/kortslutning. Kortslutning får du ju när strömkabelns skyddshölje skavts bort mot vassa plåtkanter. Så dra genom gummigenomföringar i torpedväggen, för att vara "säker" så gott det går.
För att vara säker på att inte bränna ditt/dina steg, så dra en lika grov jordkabel, som fästes i karossen på lämpligt ställe, där du slipar plåtrent. Jordkabeln kan vara lite mindre, eftersom den är så mycket kortare, men jag råder alltid att man tar lika tjock som ström, då är man säker.

Dra eventuell högtalarkabel vid lågnivå.

Mvh/ Adde

Grejen med bytesintervall är ju att sakerna s[…]

Luftfjädring V90

Precis. Samtidigt är produktnamnet Four-C en […]

Har idag förnyat VOC. Alltså Volvo appe[…]

Huvudkontorer i Växjö troligtvis. Ring d[…]