Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Tja.

Har mixtrat lite med olika soppa-blandningar men det är alltid något som felar.
Kör jag på ren 95 går den som skit, spikningar vid accerelation och låg tomgång och glödtändning och det är ett jävla fibblande med choken fram tills dess att den blir varm.a
Med 95 med nåra % E85 så upphör den att glödtända, men tomgången blir närmast obefintlig och man får ha choken lite ute hela tiden.
Med bensintillsats upplever jag att tomgången blir bättre men inget annat, och -98 gör ingen större skillnad... Har dock bara tankat 98 en gång. kanske ska köra på det ett tag för att märka något?
Förgasaren har olja och membranet är helt.
Det står i handboken att den ska ha 96 men det finns typ inte längre, likaså 98 finns knappt att hitta heller... endast på svindyra ok-QK8...
Den går bättre ibland och sämre ibland... lite eget liv...

Kanske dags att plocka isär tändningen?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Att kolla igenom tändningen samt att fundera på en förgasarenovering är nog den vettigaste vägen framåt. Även kolla så att den inte drar tjuvluft kan var en bra ide. Min B21A fick bara 95 och jag hade aldrig dem där bekymren.
av Amarace
Som du beskriver den får den alldeles för klent med bränsle.

Så frågan är hur du justerat förgasaren? Och det är ingen ide att du håller på med förgasaren innan du kollat tändningen och har allt fräscht på den sidan.
Användarvisningsbild
av Vix
Amarace skrev:Som du beskriver den får den alldeles för klent med bränsle.

Så frågan är hur du justerat förgasaren? Och det är ingen ide att du håller på med förgasaren innan du kollat tändningen och har allt fräscht på den sidan.
Lite sent svar..., Men har inte justerat förgasaren ens... men man kan väl misstänka att någon annan har gjort det för att få ner co halten för den ligger på 0,5 enl. bilpr. Verkar inte riktigt friskt tycker jag...
ojämt och lågt går fanskapet... jaja, det ordnar sig. Lämnar in aset. dyrt haha. tack
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]