Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, Jag har ett fruktansvärt irriterande fel på min 245 från 85. Den går som en dröm på motorväg och när den är ny startad men när man ska in på långsamma vägar i tillexempel städer så misständer, baktänder den och dör. Direkt efter är det omöjligt att starta den men om man väntar ett par minuter så går den igen. Problemet kvarstår så länge man kör i stadstrafik. Vet inte om det hänger ihop, men bilen vill ibland inte heller stänga av sig när man vrider på nyckeln, den kan hosta och tända upp till 5-6 sekunder efter att tändningen har slagits av.
Tändstift, tändkablar, förgasarmembran, fördelarlock, rotor har bytts nyligen.
Är det någon som har ett förslag på vad man kan göra? (Säg inte skrota för det är en mycket vacker rosthög, värd flera hundra kronor)

Tack tack
Har du kollat så tändningen står rätt till en början? Glödtändning är ju extra lätthänt vid sen tändning.

12 grader vid 750 rpm ska det vara

Sen har du en så kallad magnetventil sitter på insuget, den ska öppna när tändningen slås på och stängas när man slår av. Den ska också förhindra glödtändning, vet dock inte om den kan ställa till när man kör förutom när den inte öppnar, men då borde du få dålig tomgång?

Har du tillräckligt med förgasarolja i förgasaren?
han har förgasare det står i texten att han bytt membran.och tändningen 12 grader??? min 86a b230a skall ha 7 grader vid 750 rpm med bortkopplat vakum.
Okej, härligt, har inte kollat tändningen men ska göra det. Är glödtändning den enda möjliga orsaken till att den inte stänger av sig ? Jag har nämligen kollat stiften när det inträffat och dom ser inte "glansiga" ut som jag trodde dom skulle göra om dom blivit för varma, dom är gyllenbruna och fina. Men lätt att ställa in och utesluta det.
Kan detta vara orsaken till att den dör också?

Och ja, jag har förgasare (pierburg) tror jag.. F-olja är det bra med:P

Tack för svaren
TheCake skrev:Och tomgången är oklanderlig, finns det något enkelt sätt man kan kolla den här magnetventilen? Ska man kunna höra den öppnas?
Ja den ska klicka när tändningen slås på. Du kan ju rycka kontakten när motorn står på tomgång och se om varvtalet ändras.

Men att din bil dör när du kör borde inte direkt hänga ihop med att den dör, det borde vara något annat...
det där med glödtändningen vore intressant om någon visste hur man"botar" har det problemet jag med :( har löst det tillfälligt genjom att skruva ner tomgången en del men det gör ju att bilen skakar en hel del i stoppljus mm.alla tänddelar är bytta och även förgasarmembranet samt tändningen nyinställd.
Hur justerar ni tomgången då? Man måste justera den med justerskruven på insuget. Justerar man tomgången på spjället så är risken för glödtänding större också.

Stäng spjället så mycket ni kan och justera upp tomgången med justerskruven på insuget så kan det kanske hjälpa lite ;)

944 Ltt -97 Nu senaste veckorna har kylfläkte[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du kör bilen utan LMM inkopplad så b[…]

Det där är en kraftigt läckande v&a[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Alla skivor som får säljas inom EU komm[…]