Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Titti
Min B230F är svårstartad (Omöjlig) när den stått ett tag(Läs 2 timmar). Jag tror att det har med det nya höstvädret att göra.
Jag har kollat (och bytt) Fördelarlock, rotor, olja,filter och tändstift.
Jag har kollat (Och inte bytt) att tändkablarna är i god kondition, 1 år gamla bara.

Det märkliga är att bilen startar om man sprutar lite startgas i luftfilterlådan och då hoppar den igång och börjar gå som en klocka. Behövs bara en sekunds dusch med startgas för att bil(fan) ska hoppa igång och gå som en pärla.

Så bränslepumpen tror jag att man kan utesluta (Eftersom den går UA när motorn väl är igång).

Jag har läst om någon kallstartsgivare(typ automatisk choke?) .
Skulle det kunna vara denna givare?
Var sitter denna i sådana fall och finns det något sätt att felsöka denna utan att provköpa en ny?..
Om man måste köpa en ny finns den på biltema?
Om inte vilket artikelnr har den på volvoorginal? (Mekonomen är lika dyrt va?)

Tack om ni kan hjälpa mig!
:D
Titti
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En bov i dramat kan vara tempsensorn för systemet alltså inte den som ger värden till panelinstrumentet. Systemets sensor sitter i toppen under 3:ans insug. Det finns två typer av dessa sensorer, en med blå kontakt och en med svart kontakt dessa skiljer sig avsevärt och måste ersättas med en likadan(OBS, den kontaktdel som sitter på sladdhärvan kan vara annan färg det är färgen på del del som sitter på själva sensorn som är viktig).
Vad har du för årsmodell på din bil och vilket insprutningssystem?

Har du kontrollerat att du inte har läckage i luft eller vacuumslangar, hur länge sen är det du bytte bränslefilter?

Mekonomen har de delar du behöver men kolla med Volvo för dom är inte alltid så dyra. Köper du via internet, säkerställ genom att maila eller ringa att det verkligen är rätt del dom skickar för jag har själv varit med om att specarna som jag läst på deras site ej stämt i verkligheten.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ta en kik på luftslangen om den är hel ( den som går mellan luftburk och insug ). Blir sprickor i vecken på dom ibland och då kan motorn bli tjurig...

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]