Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GLE
Hej!
Det här ämnet behandlas säkert i nån annan tråd men jag hittar inget så jag startar en ny tråd istället.
Jag har lekt lite med tanken att byta insprutning på en 240 från 1989 och undrar om det går att genomföra. I bilen sitter nu LH Jetronic 2.4 som bara krånglar och jävlas! Tanken är då att jag ska byta till CI-Jetronic som jag tar från en 740 GLE. Då undrar jag vad behöver jag flytta över förutom insprutningen och allt som behövs för att det ska fungera.
Visst behöver jag flytta bränslepumpen eftersom CI har ett högre systemtryck än LH. Hur blir det med tändningen? 740 har ju brytarlöst tändsystem med fördelaren monterad bak på motorn mot torpedväggen och 240 har ju vanlig rotor och fördelare på det vanliga stället. Men det går kanske att lösa på något sätt. Sen till den största frågan. Går det att besiktiga bilen med CI Jetronic om jag behåller katalysatorn och får den att ha normala avgasvärden?
Hoppas på många svar :P
av Rådlös
Inte för att jag är den mest påläste, men varför vill du byta ner dig till något mycket omodernare än det du har?
Om du ändå skall byta, så leta upp ett fungerande LH 2.4 och byt till det i stället. Jag vet inte vad Bilprovningen säger om du byter ner dig, men jag kan mycket väl tänka mig att dom inte skulle godkänna det. Fråga dom.
av GLE
Varför jag vill "byta ner mig" är av den anledningen att jag inte har tillgång till ett annat LH 2.4 system och har två Ci system som bara ligger och skräpar. Därför tänkte jag att jag kunde byta men går det inte så går det inte. Då får jag väl försöka skaffa nått annat.
av GLE
Ajdå. Då är det bara att skita i det. Får väl börja felsöka då :P
av Amarace
SOm sagt det går inte att besiktiga, o även om det hade varit möjligt så hade du behövt byta topp också för att kunna montera spridarna.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Rådlös skrev:Inte för att jag är den mest påläste, men varför vill du byta ner dig till något mycket omodernare än det du har?
Om du ändå skall byta, så leta upp ett fungerande LH 2.4 och byt till det i stället. Jag vet inte vad Bilprovningen säger om du byter ner dig, men jag kan mycket väl tänka mig att dom inte skulle godkänna det. Fråga dom.
Nerbyte och nerbyte, 130 vs 115 hk ;)

Men somsagt de är ju inte tillåtet

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]