- sön 26 sep 2010, 10:39
#449384
Hej!
Det här ämnet behandlas säkert i nån annan tråd men jag hittar inget så jag startar en ny tråd istället.
Jag har lekt lite med tanken att byta insprutning på en 240 från 1989 och undrar om det går att genomföra. I bilen sitter nu LH Jetronic 2.4 som bara krånglar och jävlas! Tanken är då att jag ska byta till CI-Jetronic som jag tar från en 740 GLE. Då undrar jag vad behöver jag flytta över förutom insprutningen och allt som behövs för att det ska fungera.
Visst behöver jag flytta bränslepumpen eftersom CI har ett högre systemtryck än LH. Hur blir det med tändningen? 740 har ju brytarlöst tändsystem med fördelaren monterad bak på motorn mot torpedväggen och 240 har ju vanlig rotor och fördelare på det vanliga stället. Men det går kanske att lösa på något sätt. Sen till den största frågan. Går det att besiktiga bilen med CI Jetronic om jag behåller katalysatorn och får den att ha normala avgasvärden?
Hoppas på många svar
Det här ämnet behandlas säkert i nån annan tråd men jag hittar inget så jag startar en ny tråd istället.
Jag har lekt lite med tanken att byta insprutning på en 240 från 1989 och undrar om det går att genomföra. I bilen sitter nu LH Jetronic 2.4 som bara krånglar och jävlas! Tanken är då att jag ska byta till CI-Jetronic som jag tar från en 740 GLE. Då undrar jag vad behöver jag flytta över förutom insprutningen och allt som behövs för att det ska fungera.
Visst behöver jag flytta bränslepumpen eftersom CI har ett högre systemtryck än LH. Hur blir det med tändningen? 740 har ju brytarlöst tändsystem med fördelaren monterad bak på motorn mot torpedväggen och 240 har ju vanlig rotor och fördelare på det vanliga stället. Men det går kanske att lösa på något sätt. Sen till den största frågan. Går det att besiktiga bilen med CI Jetronic om jag behåller katalysatorn och får den att ha normala avgasvärden?
Hoppas på många svar

GLE. Norra Ångermanlands mest misslyckade mekaniker.