Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aalex
Jag har en 96a 460 turbo som jag tagit över från en bekant. Jag har på ett par år kört den 6000 mil och den är ganska praktisk men jag har ett problem med instrumenteringen. Jag har kollat de jordpunkter som jag känner till batteri, motor, a-stolpe, generator, men instrumenteringen värme och bensin fungerar dåligt d v s visarna ligger mer i botten än når riktigt upp till rätta värden. Periodvis kan hastighetsmätaren upphöra att fungera. Jag har bytt spänningsregulator och testat ett annat begagnat instrumenthus, men jag hittar inte felet. Om jag inte hittar felet så tänker jag skrota bilen (om jag får någon anmärkning på besiktningen). Jag har gjort en hel del plåt och lack på den så det vore lite synd. Fast genom att jag kört den så mycket så är den nu ändå avskriven och har varit ekonomiskt lönsam.... så jag tröstar mig med det ändå... i fall att.

Har någon något tips så bilen blir benådad...... :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Finns det inte ett kontaktdon till instrumentbrädan? Kontrollera detta och spruta på lite kontaktspray.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
Ja lite tips hur du fixar dina fel hittar du säkert på denna sida http://www.svenska480klubben.com/forum1/index.php

Instrumentpanelen ställer till massor av problem på dessa bilar, men dock mindre på dom sista årsmodellerna, men kolla in sidan och om du inte lyckas att få bukt med felen så finns det säkert hjälp här. Börja iallafall med en rengöring av alla kontaktstycken!!! Ja det är mitt universalsvar på alla 400-seriens el fel och det har hjälpt många, men glöm inte att kolla in 480-sidans tips om instrumenteringen
av aalex
Tack för tipsen. Jag skall försöka lite till. Jag har demonterat och monterat panelen flera ggr men aldrig sprutat in någon olja för att få lite bättre kontakt. Kanske fungerar det lite bättre.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
INTE OLJA du skall använda kontaktspray.

Mvh GK
av aalex
Tack,

jag har försökt nu men felen kvarstår. Jag har i själva verket gått igenom nästan hela elsystemets kontakter under två år. Jag har funderat lite och kommer nog att skrota bilen. Jag ger bort v/s däcken till en kamrat som har en liknande bil och batteriet som är nytt och sedan får bilen gå till de sälla jaktmarkerna.

Jag har tyckt att bilen är trevlig på en del sätt ff a är den en hygglig vinterbil på små hala skogsvägar. Det går också att köra förvånansvärt fort utan att det känns som fort. Men hela elsystemet är skräp. Ser jag på ekonomin så har den i förhållande till mina andra gamla bilar varit ekonomiskt lönsam bl a p g a bensinförbrukningen och jag har sparat in inköpskostnaden så att den är avskriven helt för min del. Och så har jag hjälpt den bekanta som ville bli av med bilen för att köpa en annan. Så totalt sett har det varit ett gott köp. Men det har på sätt och viss ändå varit en dålig bil. Jag startar upp min lika gamla 940 nu istället som en 2a bil. Jag behöver minst två bilar för att gardera mig i mitt pendlande från skogen. Sämre ekonomi men en betydligt bättre bil.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]