Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Smilis
#2085
Är helt ny när det gäller volvo, så jag undrar om det är annorlunda stötdämpare på en 360, än andra bilar. Vänner till mig säger att "Det är bara att skruva loss, vrida ut och byta", men när jag tittar under så ser det ut som att allt sitter ihop i en enda stor......
Trodde det skulle vara lätt att byta dem, men nu undrar jag om jag köpt helt fel bil.... :(

Snälla, om det är nån som kan förklara hur de ska se ut.... :wink:

skicka gärna ett mail, tittar inte in här så ofta... (D) :-);
Användarvisningsbild
av Sparkz
#2107
Antar att det är fram du pratar om.
Från början är dämparen hopbyggd med fjäderbenet, men den nya du köper är en vanlig insatsdämpare. Du får alltså rycka ur den gamla och tömma ur oljan ur fjäderbenet.
av Smilis
#2117
OK! Gubben o jag ska ta och titta på det i helgen, blir alldeles gråhårig, när det gäller bilen....
av Smilis
#2133
Nu har vi försökt i 3 timmar, får inte loss grejorna och får inte tillbaks de heller , så det blir nog DYR verkstad, bar vi lyckas få ihop bilen igen...

Alla verkstäder jag frågat ska ha från 2000:- och uppåt för jobbet, vissa använder dessutom sina "egna" reservdelar, och då blir det ännu dyrare....Suck, suck

:cry: :( ?:-/
Användarvisningsbild
av Sparkz
#2141
Vad är det som inte lossar? Muttern som håller stötdämparen brukar sitta rätt bra, men knacka lite runt omkring röret och använd en stor rörtång så brukar det gå bra.
av Smilis
#2153
förstår inte riktigt hur man ska få ut stötdämparen....har aldrig mekat bil tidigare, men nån gång ska ju vara den första, och trodde ju att volvo skulle va en bra nybörjarbil... :???:

De ville byta båda VVT även om bara en […]

Ok. Finns det alltså balansaxlar bara p&arin[…]

Lossa bromsskivor bak XC90

Tack för alla svar. Ska ge mig på det i[…]

Trängselskatt stockholm, fråga.

Tack för svar. Då fattar jag ännu […]