Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! hade ju en 245 Gl -93 19450 mil på gång. Besiktiningsprotokollet säger följande brister finns konstaterade för åtgärd. Oljeläckage motor. Det låter ju inte så roligt. Vad tror ni som har koll på läget om det? Var brukar det läka? Ska jag skita i den om det inte är åtgärdat?

Ska och titta på den ikväll. Tacksam för svar och lite hjälp i frågan.
Oljeläckage kan du få varhelst det finns en skarv eller koppling med olja på insidan, ventilkåpa, topplock, oljefilter, oljetrycksgivare, oljetråg, kopplingskåpa m.m. m.m.
Det får du kolla upp själv. När du vet orsaken eller stället för läckaget så kan du få mer detaljerade svar här på åtgärder.
Någon enkel tumegel är svårt att ge, men det är ju ibland skillnad på oljeläckage och oljeläckage. Om det t.ex. är ventilkåpan som läcker, är det inte svårt att byta packning. Skulle det i stället t.ex. vara vevaxeltätningen i packboxen, så bör du ompröva ditt köpslående. Tycker du däremot om att jobba med bilar samt har resurser och inte heller drar dig för att göra det, (du måste i ett sådant läge ta ner växellådan och kopplingen) så kan du med utgångspunkt från ett sådant fel, pruta kraftigt, tycker jag.
Vet du varför ägaren säljer bilen? Det kanske är för just omfattningen av oljeläckaget?
Men som sagt, du får kolla in felet först och agera därefter.
Ok. Det är ju en automatlåda på den här. Är ju ingen bilmekare så nog ska det vara lättmekat om jag ska fixa det själv.....Hur ser man att det är från vevaxeltätningen det läcker? Ser man det på något speciellt ställe på motorn?
Själva vevaxeltätningen ser man inte, utan det är så att det alltid är oljekladd under kopplingskåpan. Nu är det en automat, som du sa, och då är det en liknade kåpa (till formen) och då hänger det alltid en oljedroppe där.
Men man måste kolla upp det här för att oljan kan ju rinna lång väg. T.ex. uppifrån topplocket och dropparna lämnar motorn på det som är längst ner. Så man får följa flödet. Även om det bara läcker sakta, så har oljan sin "bäckfåra", Och den ser man ofta om motorn för övrigt är någorlunda ren. Så kolla efter oljekladd och notera varifrån det kommer.
Ok...tusen tack för hjälpen! Vart själv treksam när jag läste besiktningsprotokollen som jag fick ut på nätet.....iof kan de ju ha fixat det men det tror jag inte.....nå vi får se ikväll! Tack för hjälpen iaf!! :)
Ingen affär! Blev ditlurad av den som sålde som sa att den inte var rostig. Grov rost i alla dörrar samt baklucka. Han påstod att det var lagat oljeläckaget men fanns inget kvitto. Så valet var enkelt! Kanske har 240:n blivit för gammal iaf.....suck! Såg iaf att det runnit olja både under motorn samt under växellådan ...så förmodligen bakre vevaxeltätningen.....

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]