Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo230F
Hej
Som nybliven (och stolt) ägare till en 240 av 90-års modell, behöver jag ställa en del frågor
för att få bilen som jag vill att den ska vara, och den här frågan brådskar:

Jag har nu efter c:a 1 månad efter köpet konstaterat ett oljeläckage från toppen. (c:a 1 liter/50 mil)
Det har visat sig vara från en oljekanal (ovanför oljefiltret, som jag först trodde det läckte från)
Det läcker inte när oljan är kall, utan det sipprar ut när den blir varm
och frågeställningen är sålunda:

Bilen har gått 22000 mil, är det någon som tror att det räcker med att byta topplockspackningen?

...och om det visar sig att jag måste renovera toppen, då tänkte jag sätta dit en annan som
redan är renoverad men som är från en 240 av 84-års modell.(motorkod okänd)
Skulle en topp från en 84 med förgasare passa "rakt av" på min 90 med insprutning?

Väldigt tacksam för svar
Senast redigerad av 1 Volvo230F, redigerad totalt 0 gånger.
av rd350
Nej det passar inte "rakt av" skiljer på bla. tempgivarehål. Toppen går att få dit men enklast är att bara byta toppackning ska du göra något utöver det så byt ventiltätningar och ev. lappa in ventilerna. Är mycket sällan problem med ventiler och annat på dessa.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Var exakt läcker det olja egentligen!?
Ett vanligt fel är ju att ventilkåpspackningen läcker i högra främre hörnet, sen rinner oljan ner över toppen och motorn.
Har man riktig "tur" så rinner det ner på grenröret...
Vid byte av denna packning så är det Volvo original som gäller, andra har en tendens att vara lite tunnare och tätar således inte lika bra.
av Volvo230F
Tack för era svar

Det är inte ventilkåpspackningen utan vi har
konstaterat (på en annan lös topp) att där oljan sipprar fram finns en oljekanal på toppen.
Oljan rinner därifrån på blocket och ner på oljefiltret, droppar ner på motorkudden och vidare....
Det är möjligt att toppackningen gått sönder just där, eller så har toppen spruckit, kan även vara något
alternativ jag inte känner till ännu.

Jag har oktober på mig att besikta, och de godkänner knappast detta läckage...jag måste ta ett beslut snart.

Angående toppen från 84:an jag nämnde tidigare; om man bortser från yttre skillnader, passar en sådan topp med tanke på olje och kylkanaler gentemot 90:ans block och är det skillnad mellan ventiler på en 84 vs 90? Jag har ju katalysator på bilen, finns det något annat tänkvärt angående avgasvärden t.ex. vid ett eventuellt byte?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Då är det ju bara att byta cylinderpackningen, för något annat än det eller ventilkåpspackningen kan det ju knappast vara. Toppen behöver man oftast inte röra i ett fall som detta, om inte motorn gått väldigt långt eller det finns tendenser till t ex blårök mm. En rengöring av packningsytorna är dock ett måste.

Har dock fortfarande lite svårt o tro på att det är cylinderpackningen som släpper igenom olja, det borde rimligen då finnas fler problem så som kompförslust eller vattenförbrukning då packningen i regel blåses kring cylindrarna där den är som tunnast.

Och vad det gäller toppen, så bör du använda dig utav en topp avsedd för det system som finns i bilen.
Dels så sitter uttagen olika när det gäller givare, dels så är inte alla hål borrade för de givare du har på din bil och slutligen så skiljer 398-toppen (-84) på fler detaljer mot 530-toppen (-90) som att t ex du måste byta kamremskåpa, ventilkåpa och det saknas pulsairuttag bl a.
Användarvisningsbild
av Hilmer
rd350 skrev:Packningen (toppackningen) brukar "sticka" just vid oljekanalen och då får du läckaget som du beskriver.
Har som sagt aldrig varit med om detta trots alla rödblockare man haft under åren, därav mitt svar tidigare.
av Volvo230F
Aha, bra att jag kan avfärda toppen från 84:an.

Jag fick reda på att de bytt toppackningen "för en tid sedan", kan ju vara i princip när som helst, ingen vet
tydligen riktigt när, men rimligen ett par år sedan med tanke på hur det ser ut runt ikring.
En tanke som slog mig är att om de använde samma topplocksbultar så kanske en har "gett sig"
där läckaget är. Nu tror jag inte det riktigt på det själv. Jag har ingen kylvätskeförlust men kompet vet jag
i och för sig inte. Bilen borde gå dåligare än vad den gör tycker jag i så fall.

Jag tror att mitt beslut blir att byta toppackningen och inte oroa mig så mycket mer.... :|
Användarvisningsbild
av Hilmer
Att byta toppbultarna är lite överkurs anser jag, kostnaden är inte försvarbar. Speciellt inte då det går utmärkt att använda de gamla bultarna. Har bytt måånga packningar genom åren och aldrig bytt några bultar, inte ens på min B21ETic (1,2bar) och det har alltid blivit perfekt resultat.
av rd350
Är nog större risk att dom haft oljefylda hål till toppbultarna...Finns mått i servicehandbok vad bultarna ska vara i längd. Den late lägger upp alla bultarna och jämför med varandra har någon sträckt sig så är den längre. Ovanligt att de gör det men man vet aldrig om de varit för hårt spända. En annan anledning till just oljeläckage vid oljekanalen är att någon har haft problem vid motorvärmarmontage, det sitter en liten"plugg" som skulle ersättas av en insatsmutter som man sedan monterade hållaren till värmaren i. Denna kunde sitta som f-n och de som inte var så klyftiga tog gasen och värmde blocket ... då fick dom så småningom ett oljeläckage vid oljekanalen eftersom toppackningen inte tålde den behandlingen.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]