Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kennetb
Hejsan

Nu i veckan slutade min startmotor fungera. Ingenting snurrar och det hörs inget klick när man försöker starta.

Har nu varit ut och mätt lite med nyladdat batteri. Har mätt både mot polerna på batteriet och (jord) på motorblock/startmotor och får samma värden.

startmotor, plus: 12,8 V
tändningkabeln vid startmotorn (gulblå sladd): 0 V nyckelläge 0, 12,2 V nyckelläge 2, 12,4 V nyckelläge 3 (startläget).

Har även testat att koppla pluspol direkt till tändningsblecket (som den gulblå sladden var kopplad till) utan att det händer något.

Det finns ett gammalt larm installerat som jag aldrig brytt mig om, men det kan väl inte vara orsaken om jag nu har spänning till startmotorn?

Antar att startmotor/solenoid är trasig. Är det någon som har någon erfarenhet av det här? Ska det verkligen vara 12 V på den blågula kabeln i läge 2? Tips tas emot hjärtligt.

/Kennet
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du automatlåda? Kolla i så fall startspärrkontakten vid växellådan. Länkaget till växelväljaren kan också vara i behov av justering.

Jag har faktiskt aldrig tänkt på i vilket läge det skall komma ström från tändlåset, logiken säger ju att det först skall komma i läge 3. Just nu regnar det så jag har ingen lust att gå ut till min egen bil och mäta. :(

MvhGK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
av kennetb
gnestakalle skrev:Jag har faktiskt aldrig tänkt på i vilket läge det skall komma ström från tändlåset, logiken säger ju att det först skall komma i läge 3.
Tycker också bara i läge 3. Man kanske borde leta kortslutning först och främst?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det verkar som om du har en krypström någonstans. Jag kollade i elschemat och stift 50 (blå/gul sladd)skall bara ha ström i läge 3. Om startmotorn är oljig eller almänt smutsig, gör ren den och rengör även alla anslutningar till att börja med. Det finns ju en möjlighet att det kan vara fel i tändlåset.

Mvh GK
av kennetb
Det kan ju inte vara nyttigt för startmotorn att vara påslagen hela tiden under körning. Är väl mycket möjligt roten till problemet med startmotorn. Jag antar att den isåfall är död för gott och måste bytas.

Får försöka hitta anledningen till strömstrulet innan jag ev. byter startmotor. Ska spänningssätta valda punkter i säkringsdosan imorgon och se vad man kan lära sig.

Tack gnestakalle för hjälp och engagemang.

/Kennet
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det var så lite, återkom gärna med hur det går.

Mvh GK

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]