Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dalle76
hej motorhuven på min 245a har gått i baklås. wiren är hel det känns + att det hörs att något rör sig där fram men huven sitter som berget. någon som har ett förslag på hur jag får upp den utan att förstöra en massa. grillen kan jag offra i värsta fall då jag har en till liggandes.
av Rådlös
Vill du offra grillen så är det bara att klippa upp. Då når du låset underifrån och kan trycka med handen eller något hårdare, en skruvmejsel.
Har du prövat att dra ordentligt? Vajern, som egentligen är en massiv ståltråd, kan ha rostat fast i höljet. Om du får upp den så passa på att försöka smörja den på något vis. Det blir komplicerat, men nödvändigt. I värsta fall får du försöka lossa den i framändan, sedan höja upp ståltråden och höljet. Sen får du ta en krafig plastpåse. Där klipper du av ett hörn på påsen. Sedan trär du den över höljet några centimeter. För säkerhets skull virar du också några varv med eltejp runt påsen så att den håller tätt runt höljet. Även buntband borde fungera.
Nu har du en provisorisk "tratt" att hälla olja i. Höj upp den ändan med tratten så mycket så den blir högre än övriga vajern/tråden. Fäst den någonstans så att den sitter still. Häll i någon decilter olja, eller två. Håll koll inne i kupén så att det inte rinner ut för mycket olja där. Om och när det gör det, är det klart och du kan ta ner vajern/tråden. Glöm inte att torka upp spillet på kupégolvet.
Det är inte fel att smörja låset också. Smörj med fett, inte olja. Det sitter lite utsatt där framme, och fett stannar kvar bättre om det är lite bättre kvalitet.
Användarvisningsbild
av dalle76
tackar för svaret men wiren (tråden) funkar gör bra och låset är välsmörjat. jag misstänker att huven har åkt för långt ner för jag smällde igen den ganska hårt sist.det var idag föresten och motorhuven brukar bli öpppnad ganska ofta. på vintern varje dag för där har jag kabeln till motorvärmaren. och om det går att undvika på något sätt så vill jag ju helst inte sabba grillen. men det är ju bättre än att knäcka motorhuven som är 100% rostfri :lol:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
dalle76 skrev:förresten grillen som ligger hemma är från en 88 och min bil är en 86a.passar den rättav eller skiljer det någonting?
Passar rakt på.

Men har du testat att dra i huven samtidigt som någon drar i öppnaren? Om nu låset rör sig är jag ganska säker på att det hjälper, för fjädern och de som ska göra så huven poppar upp kan kärva. Gjorde de på en 140 jag hade flera gånger trots fint välsmort huvlås.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]