Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av neiphlim
Är det något som har koll på hur de främre oken är uppbyggda på för vis? (Fyrkolv)

Det jag vill ha bekräftat är om det går en krets till varje par kolvar? Det går ju 2 rör till varje ok fram, alltså två olika kretsar.
Min tanke är ju för att få det att fungera så borde det vara två olika kretsar i fall ena försvinner så har du fortfarande en "hel" krets fungerande.

Varför?

Att montera hydraulisk handbroms på bakhjulen med 240:ans framok då om det nu går använda ena kretsen till färdbromsen och den andra kretsen till hydraulisk handbroms.

Är jag kass på att förklara så får jag väl försöka formulera om mig på nåt annat vis :)
Senast redigerad av 1 neiphlim, redigerad totalt 0 gånger.
av tuxedo
Hej .
Jo, det är som du tror.

Primärkretsen omfattar huvudcylinderns bakre steg och nedre cylindrar i främre bromsoket + höger bakre bromsok.

Sekundärkretsen omfattar huvudcylinderns främre steg och övre cylindrar + vänster bakre bromsok.

Från 1977 års modell:
Primärkretsen. Huvudcylinderns främre steg. Övre cylindrar i främre bromsok. Vänster bakre bromsok.

Sekundärkretsen. Huvudcylinderns bakre steg. Nedre cylindrar i främre bromsok.
Höger bakre bromsok.

Men ska du ha bilen registrerad är jag nästan 100% säker på att Bilprovningen inte godkänner hydrauliskt manövrerad handbroms. :cry:

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Tror inte det är så praktiskt lämpligt heller att göra så. Bromsbeläggen kommer slitas snett, lär ju gå åt mer vanlig broms än handbroms, och bromsverkan blir ju ineffektiv när det belastar snett på belägget
av neiphlim
"Men ska du ha bilen registrerad är jag nästan 100% säker på att Bilprovningen inte godkänner hydrauliskt manövrerad handbroms."

Möjligheten finns att använda orirginal handbroms också för den biten.

"Tror inte det är så praktiskt lämpligt heller att göra så. Bromsbeläggen kommer slitas snett, lär ju gå åt mer vanlig broms än handbroms, och bromsverkan blir ju ineffektiv när det belastar snett på belägget"

Det gör nog inte så mycket då det kommer att gå fort i skogen... :D

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]