Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vad jag vet finns det inte något separat spridarrelä när du har LH Jetronics 2.2 och över. Du har troligen LHJ 2.4 eller 3.1 i din bil. Äldre LH Jetronics hade två separata reläer vilket då i senare versioner av LHJ ersattes av ett dubbelrelä som då kallas systemrelä.

Mvh GK
av tuxedo
Du bör ha LH Jetronic 2.4 om det är 1990-årsmodell.

Då finns det ett separat relä för insprutningsventilerna som du efterfrågar.
Detta relä sitter i motorrummet och på 740 -92 sitter det framför expansionskärlet på höger innerskärm.

Ett svart relä lika det vita systemrelät som du nämner och som sitter bakom askkoppen.
Ofta blandas dessa relän ihop när det pratas om dom eftersom folkmun har gett likartade namn åt dom.
Bränslelelä resp. insprutningsrelä.

Volvos egna namn är systemrelä (brränslerelä) respt. det något kryptiska radioavstörningsrelä (insprutningsrelä).

Som sagt, det relä du eftersöker radioavstörningsrelät (för insprutningsventilerna) sitter i motorrummet.

//tuxedo.
Senast redigerad av 1 tuxedo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av akevolvo
bilen har LHJ 2.4 jag kan inte hitta det relät på 240. sitter det verkligen bakom askoppen på 240! jag trodde det bara var på 740 som det sitter där men jag får väl kolla det...
av tuxedo
Hej akevolvo.

Har du läst mitt inlägg slarvigt eller har jag uttryckt mej otydligt i mitt svar ovan.
Jag skriver ju att reläet sitter i motorrummet.
Och att det på 740 sitter framför expansionskärlet på höger innerskärm.
Jag tror att det sitter där även på din 240.

Nu får du ta med dej ficklampan och gå ut och leta, eller så får du göra som jag när jag inte hittar nån sak, jag tar med frugan, hon hittar direkt. :roll:

Vore roligt om du hör av dej när du hittat relät.
Någonstans i motorrummet sitter det.

//tuxedo.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
tuxedo skrev:Hej akevolvo.

Har du läst mitt inlägg slarvigt eller har jag uttryckt mej otydligt i mitt svar ovan.
Jag skriver ju att reläet sitter i motorrummet.
Och att det på 740 sitter framför expansionskärlet på höger innerskärm.
Jag tror att det sitter där även på din 240.

Nu får du ta med dej ficklampan och gå ut och leta, eller så får du göra som jag när jag inte hittar nån sak, jag tar med frugan, hon hittar direkt. :roll:

Vore roligt om du hör av dej när du hittat relät.
Någonstans i motorrummet sitter det.

//tuxedo.
Sitter inget relä där du beskriver, inte på min 88b med 2.4 i alla fall ;)
av tuxedo
OK, jag var säker på att det satt i motorrummet, men hade tydligen fel. Ursäkta mej. :oops:
Har surfat runt lite på int. och fick ett något suddigt tips om att nämnda relä skulle sitta under handskfacket på 240.
Kan kanske löna sej att leta där då.

//tuxedo.
av blådåren
Det vita systemrelät sitter tillsammans med tändboxen på torpedväggens högra insida.
Ta loss filtmattan under handskfacket och titta framåt/uppåt.
Bränsleboxen sitter innanför plasten på hö sida.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det så kallade radioavstörningsreläet finns ej på 240, bara på 740 och 940 varför vet jag dock inte.

Mvh GK

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]