Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Forssent
Hej!

Har en volvo 245 88-årsmodell med en b23 f motor med insprut.
Bilen har funkat helt felfritt enda tills i förra veckan då jag körde ut den ur garaget och parkerade bilen, lät den stå där i ca två timmar och när jag sedan skulle starta den så gick den igång men den gick jätte dåligt, motorn "hoppade" fram och tillbaka i motorrummet lät som att han inte gick på alla fyra. Sedan dog den efter ca 30 sekunder. Efter det går den inte igång.

Fick se att rotorn var lite skadad och fördelarlocket hade lite skrapsår.
Bytte då ut rotor och fördelarlock men den startar inte iallafall.
Motorn får bensin och gnista.
Fick se i eftermiddag att den nya rotorns metall längst fram var lite böjd och fördelar locket hade lite små jack.

Kan själva färdelaren som går ner i motorn vara skadad/tillvriden så att rotorn inte går emot alla metallplattor med rätt avstånd i fördelarlocket?

Ibland kan motorn tända till men då bluddrar den jätte mycket och sedan dör den efter ca 3 sekunder.
Har provat att spruta in startgas men motorn startar inte ändå.

Vad kan felet vara?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag vet att rotorn kan vara lite knepig att få dit riktigt på en del fördelaraxlar bl.a. i min egen bil, du måste försäkra dig om att den är nertryckt på axeln ordentligt.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Forssent
Upptäckte idag att fördelarlocket flyttade sig lite när jag försökte starta den, det vibbrerade lite i den då också.
När jag kollade i fördelarlocket såg man hur rotorn hade skurit in i metallbläcket till 4:ans tändkabel.

Jag misstänker då att det är hela fördelaren som är trasig/vind så att rotorn inte går i en helt rund cirkel.
Kan det vara möjligt?
Har inte pillat på fördelaren så kan inte fatta hur den har blivit vind isåfall.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]