Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan alla.

Har fått nedslag på mina sönderbrända reflektorer så jag måste byta. Bättre begagnade att byta till har jag lyckats få tag på. När jag var på skroten och fixade de "nya" märkte jag att det var vanligt att muttrarna som håller fast strålkastarinsatserna var särdeles rostiga. Så också på min egen bil, går inte att skruva bort. Därför undrar man ju:

1. Vad beror det på? Verkar inte vara ett speciellt utsatt ställe de sitter på. Är det något med det elektriska?

2. Om det är jättevanligt, är det någon som har ett bra knep för hur man får bort muttrarna eller annat sätt att komma åt att byta reflektorerna? Vill helst inte förstöra insatserna mer än att de går att fortsätta använda.

Tacksam för svar.

Mvh,
Kennet
Jo ja har råkat ut för det här ett par gånger. Dåligt rostskydd är väl svaret, och svag infästning i plasten så skruven snurrar med när det går trögt = det är kört ;)

Går typ inte att få ur skiten då, ja tog gassvetsen och värmde lite så plasten smälte och släppte taget. Gör man så går det säkert att limma i nya skruvar i hålen bara man har ett helvetes lim som håller bra ;)

Man kan ju inte kapa skruvarna på plats med rondellen heller, för när man kapar så blir det också så varmt så plasten smälter.
Hej och tack för svar.

Nej, man måste få bort insatserna för att komma åt clipsen. Speciellt på ovansidan sitter det plastdetaljer och gör det svårt.

Tänkte försöka kapa muttrar med en liten dremmel e. dyl. och se om man kan återanvända insatserna. Annars blir det nya från biltema.

Men först måste jag lösa ett annat problem då bilen nu vägrar starta. Gör en ny tråd om detta.

Mvh,
Kennet
Jag bytte reflektorer genom att peta bort clipsen från glasen i går. Strax innan jag besiktigade min gamla 245a från 1988 (lördag). Det var lite trångt med metall/plastsargen runtomkring men det gick utmärkt. Sedan är det bara att bända ut reflektorerna. Och trycka in dom nya på fattningarna. Clipsa på vilket också går.

Jag fick igenom bilen utan anmärkning.

Reflektorerna köpte jag från Biltema. Lite över 300 kr st.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]