Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulffredriksson
Hej!

Hade tänkt köpa mig en andrabil av typen Volvo 245 GL/GLT. Är lite nyfiken på vad som hände från ca -85 tills dess att de slutade tillverkas. Är det några stora uppdateringar under de åren eller är det bara samma fina robusta 245?

Är det stor skillnad mellan GL och GLT vad det gäller körbarheten? Har haft en 244 GLE en gång i tiden och den gick alla tiders.
av rd350
De rostar mindre ju nyare de är, störst skillnad mellan 85 och 86. Piggaste motorn fram till 84, 85 och nyare har 230 motorn med sju hästar mindre. Jämfört med gl har gltn prydligare inredning och fastare fjädring. Sista årsmodellen (93) fanns i specialutgåva med lite mer utrustning och var numrerade med en liten plakett på panelen, börjar snart bli lite samlarbil av dem.
av Ulffredriksson
Ok. Tackar så mkt. Hade ju varit kul med en beg guide så man såg vad som hänt varje år. Finns det någon sådan? Ser att det då och då finns någon med inte så många mil på sig till salu. Körde 43000mil med min GLE -83 och den var i ganska bra skick när jag sålde den, ångrar mig som fan men förutsättningarna ändrar sig juh!! :-)

Någon som vet om det finns någon beg guide någonstans?
av Amarace
rd350 skrev:De rostar mindre ju nyare de är, störst skillnad mellan 85 och 86. Piggaste motorn fram till 84, 85 och nyare har 230 motorn med sju hästar mindre. Jämfört med gl har gltn prydligare inredning och fastare fjädring. Sista årsmodellen (93) fanns i specialutgåva med lite mer utrustning och var numrerade med en liten plakett på panelen, börjar snart bli lite samlarbil av dem.

Dom är 129hk från och med 1984, 81-83 har 136hk och 80 har 140hk.

GLT har samma inredning som GL, men man kunde köpa till "prydligare" inredning (Ribbad Plysch m.m.), Glt har däremot varvräknare original och gasdämpare.

Överlag har dock GLT lit emer utrustning, antagligen för att en som köpte en GLT även ville ha lite mer utrustning.
GLT fanns bara till -88 egentligen, 89 o nyare är det ett utrustningspaket man köpte till, men motorn är samma som en GL då.
av Ulffredriksson
Tack för den ytterligare infon! Har läst mig till att den nyare B230 kanske var något mindre slitstark än den gamla B23an. Något man ska ha i tankarna tycker ni?
Hittade en pedantbil 240 DL -86.....otroligt fin men de skulle ha 20 000 för den. Mkt pengar ....men den var som en tavla! :-)
av Rådlös
Nu måste jag hoppa in i den här debatten, utan att trampa dom sakkunniga på tårna. Du, Ulffredriksson frågar om råd för att köpa en 245 i åldersspannet 1985 till 1993. Under denna tiden hände ju flera viktiga förändringar. Katalysatorn blev obilgatorisk, och minst två olika nya insprutningssystem lanserades, LH 2.2 och senare LH 2.4, under den här tiden. Tidigare hade det varit K-Jetronic. LH 2.4 är alltså det modernaste i sammanhanget. Någon jämförde hästkrafter på årsmodellerna. Borde man inte titta på vridmomentet också? Det ökade under åren medan hästkrafterna dämpades, samtidigt som avgasutsläppen minskades, tillsammans med bränsleförbrukningen. Och rostskyddet förbättrades, halva karossen var zinkgalvad från kromlisten och neråt på senare modeller. Det tycker jag talar för sig själv. Min 92-a har automatisk diffbroms och självjusterande nivådämpare i bakvagnen. Den bilen rullar än i dag, som den alltid har gjort. + 35 000 mil.

Så vad funderar du över? Glöm åttiotalarna och köp en så modern Volvo 245 som möjligt.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]