Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kört ca 10 000 mil med min 245a 92 B230f och den har alltid läck en aning men för ett tag sen började det bli värre och det verkade som pumpen vilken jag bytte, detta hjälpte inte det verkade ändå otätt så jag bytte packningar igen och tätade med packningstjohejsan. Ingen verkan och vid en långkörning såg jag nu att det läckte ganska mycket höger fram vid topplocks packning. Bytte packningen förra helgen men samma läcka. Kan det vara så att det är någon som läcker vid vattenpumpen men kryper runt och rinner ner? det rinner dock inte efter byte av topp packningen men man ser att det är blött. Det ska nämnas att det brukar vara blött i kamremskåpan och det rann ut ca en 1/2 dl när jag plockade ner den sist.

Bild
läcka by Ljusneberget, on Flickr
Senast redigerad av 1 kamremmen, redigerad totalt 0 gånger.
så där skall det inte vara! skall vara en ren kanal som bredvid, det kan ha skappat problemet och du kan ha slängt bort ett par hundra i onödan! Upptäcks inga ytliga sprikor skador på motorn/slangar/kylarte/termostat/vatten anslutningar eller vattenpump. är det bara att ta bort toppen igen och rengöra dessa kanaler!

Rengjorde du toppen och anläggningsytan för topppackningen på blocket ??

Mvh volvoyamha
Det ska inte va nån kanal där men det ser väldigt "frätt" ut. Av med toppen och plana den, se till att ha frisk kylvätska i så blir det inte så igen. Använd färdigblandad eller blanda glykolen med destillerat vatten.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]