Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blådåren
Lång story kort!.
Har byggt en rörhög/isbil/grusbuse med drivlina från en 460 -92 (B18U ) .

Mitt "problem" är bränslepumpen...
Original i 460 sitter pumpen inuti tanken, jag behöver en pump som kan sitta utanför istället, då jag inte använder originaltanken.

Jag behöver hitta en pump som ger knappa 1 bar (0,85-0,90) i tryck och flödar runt 90L/tim(92L), värden inom parentes är angivna värden från verkstads-handboken.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan du inte helt enkelt bygga om den tank du tänker använda så att du kan sätta dit en originalpump?

Mvh GK
av blådåren
Tänker använda en biltema-tank för utombordare!.
Original-pump är dessutom död..
Den har dessutom ingen vettig anslutning på sug-sidan så inte lönt att handla ny!.

Eftersom motorn har central-sprut och det är hyfsat vanligt på äldre småbilar, lurar jag på om nån av dom kan ha en lämplig pump ??.
Användarvisningsbild
av vetten
Det kan väl inte så svårt att sätta dit en extern pump, tror att det är enklare också, det finns ju massor av bilar som har det så att hitta en bra och billig pump på skroten är nog inta så svårt. Har inte jänkebilar ofta extern pump?
av blådåren
Att bara smacka dit en pump är inte det svåra!.
Och som jag skrev så är det extern pump jag vill ha.

Det jag lurar över är värdena på pumpen!, iom att tryckregleringen sitter i flottörhuset på denna motorn så vet jag inte vad den tål/klarar att reglera!.

jag har ett par pumpar liggande , bla en från 240 med lh2,2 (tryck dryga 2kg) alltså det dubbla trycket mot original, klarar flottörhuset att reglera ner trycket så mycket tro?.

Eller kan jag begränsa trycket på ett enkelt sätt direkt på pumpen ??.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla upp vilket tryck det är i en elektrisk bränslepump från en förgasarbil.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Sätt en tankpump utanför tanken då på utgående slang från din tank. Jag tror att om du sätter den nivåmässigt under tankens botten så skall det funka. Hur skall du lösa det med returledning förresten?

Mvh GK
av blådåren
joo...
Det var lite det som var problemet.. tankpumpen trivs inte utanför tanken då anslutningen på sugsidan bara är en slät utstickande rörstump på max 6-7 mm, inte nåt vidare att få en slang att sitta kvar på det !.
Verkar vara nån övertrycks-ventil eller nåt bredvid inloppet också, risk för bränsledropp mao.
Dessutom är originalet ras.

Returen var inga problem!, det handlar ju om en båt-tank av plast!!, skaffade en gängad bordgenomföring i mässing och satte så att säga dit den inifrån, med mutten på utsidan och skruvade på en slangnippel!.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]