Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adde440
Det har försvunnit en hel del olja på sistonde i min bil. Oljenivån har vart densamma sen jag bytte olja i somras. Men på några veckor sjönk oljenivån kanske 2 liter.

Motorn går som den ska. Men min oljenivå sjunker. Antingen läcker den olja, fast det känns mer som att det går åt olja på något sätt efter att jag kört med den. Har inte upptäckt några oljfläckar under bilen. Jag bytte olja/filter i somras när jag köpte bilen. Kanske gjorde jag ett kass jobb? :)

Någon som har ett förslag på vad det kan handla om?

/Andreas
Användarvisningsbild
av vetten
Om du kollar under bilen vid motorn så borde du se om det är mycket olja där om den läcker, det brukar bli "oljebehandlat" underrede en bit bakåt då :shock:
av snuffe
Är inte säker, men topplocket kan läcka, behöver inte vara mycket, räcker med lite, motorn kan gå som den ska ändå, men när motorn går så läcker den ut lite olja som förbränns, är inte säker på detta, men de är det enda jag kan tänka mig, om det inte är någon olja som syns undertill.
Min 440 läckte olja som in i h*lvete förra året, tror det var en packbox som hadde gett sig, men då va de ju stora oljepölar under bilen me.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Bytte du till en annan oljekvalitet när du bytte olja?

Mvh GK
av Adde440
gnestakalle skrev:Bytte du till en annan oljekvalitet när du bytte olja?

Mvh GK
Ja det gjorde jag. Eller jag antar det, då jag köpte bilen i somras och det första jag gjorde var oljebytet. Bilen hade stått stilla i två år, så tänkte den kunde behöva lite service. Jag hade då i mineralolja, och kan tänka mig att det var syntet i sedan innan.

Idag snackade jag lite med en bilkunnig gubbe. Han menade att gamla bilar drar mycket olja. Kan det vara så enkelt?
Jag skrev tidigare "Men på några veckor sjönk oljenivån kanske 2 liter." Detta var kanske något överdrivet, det är möjligt att tidsperioden var 1-2 veckor mer. Jag vet att jag körde långa sträckor under denna period också. 100-200 mil kanske.
Dock känns det ändå som mycket olja?
snuffe skrev:men topplocket kan läcka
Menar du packningen då?
/a

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]