Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adde440
Hallå!
Nu i forumet, men måste säga att jag gillar det redan. Schysst med så mycket kunskap samlat på ett ställe!

Jag undrar lite kort om det är möjligt att montera en dragkrok till en 440 -93 och hur svårt det är?
Passar dragkrokar från 460 och även från andra årgångar? Har vart på skroten o kollat in några dragkrokar. Det verkar som att det finns minst 2 olika sorter

/Andreas
av N0RBERG
Det är fullt möjligt och inte alls så svårt.
Det är samma till 440 och 460 alla årsmodeller. Finns att köpa på tex biltema eller mekonomen mfl. Säkert hos volvoåterförsäljaren också, men då kan priset vara betydligt högre.
Om du köper begagnat så tänk på att ID-skylten måste följa med kroken, och att du måste ha monteringsanvisningar med dig när du besiktigar kroken hos bilprovningen. http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=2
av Adde440
Ok. Fint!
Monteringsanvisningar, det innebär alltså bara ett dokument där det står hur man går till väga? Eller innebär det ett dokument där det står hur jag själv gick till väga?

/a
av N0RBERG
Adde440 skrev:Ok. Fint!
Monteringsanvisningar, det innebär alltså bara ett dokument där det står hur man går till väga? Eller innebär det ett dokument där det står hur jag själv gick till väga?

/a
Vad jag förstått så är det monteringsanvisningen från tillverkaren som krävs. Där det står hur man monterar draget, åtdragningsmoment osv. Här är ett exempel på anvisning till s/v40 med krok från kovil: http://www.kovil.fi/pdf/57021-FS%20.pdf
Har man inte moteringsanvisningen till det specifika draget så går det inte igenom besiktningen. I många fall kan man hämta monteringsanvisningar från nätet med hjälp av typnr och tillverkarnamn, eller vända sig till tillverkaren av draget och be om det. Vill man vara säker så köper man ett nytt drag där anvisningar medföljer.
Användarvisningsbild
av Nexus
jag monterade en beg krok en gång och det räckte faktiskt med att typ skylten på kroken satt kvar så godkände bilprovningen det utan någon monterings anvisning. Men det var kanske mera på tur :roll:
av Adde440
Grammse skrev:jag monterade en beg krok en gång och det räckte faktiskt med att typ skylten på kroken satt kvar så godkände bilprovningen det utan någon monterings anvisning. Men det var kanske mera på tur :roll:
Schysst. Var det bara att skruva på eller var du tvungen att svetsa?

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]