Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IronSabbth
tjena har en 240 som jag fick nedslag på höger spindelled. Då undrar jag spindelleden är det samma sak som undre länkarm? eller är jag ute o cycklar. Vore kanon om det var någon som kunde skicka en bild på hur spindelleden ser ut :D
av Rådlös
Här ser du ett skärmklipp från Skruvat, som du hittar på den här sidan om du lyfter blicken lite.

Bild

OBS! Bilderna gäller en årsmodell 1992, men skriv in ditt regnummer, så får du rätt delar till din bil.
av volvoyamha
Denna är ett lite problem att byta om man inte är erfraen. har själb bytt den och se till att få rött spindel för annars får du ned slag på det
Användarvisningsbild
av bensinskalle
volvoyamha skrev:Denna är ett lite problem att byta om man inte är erfraen. har själb bytt den och se till att få rött spindel för annars får du ned slag på det
Jepp det finns ju 3 varianter att välja på.

Har du ingen servo så ska du ha en rak spindelled, det är samma höger och vänster

Har du servo så ska du ha en böjd, då är det olika vänster och höger. Då ska böjen peka lite framåt.

Själva bytet är ganska enkelt. Den sitter med fyra skruvar i fjäderbenet, och med 3 skruvar i bärarmen. Jag rekommenderar att lossa styrleden men det går ändå tror jag. Börja med att lossa allt mot bärarmen, har du tur så går det att vrida av leden från bärarmen då men oftast går det inte då de två yttersta bultarna inte går att dra upp då de tar i fjäderbenet. Vrid på navet och skruva ur de fyra skruvarna i fjäderbeten. Sen får du ta en mejsel eller liknande och knacka loss leden från fjäderbenet då det kan rosta fast lite.
av IronSabbth
okey det är ju servo på den så får se till att få rätt del då :D Det skulle vara guld om någon kunde förklara rätt nogrannt hur man byter spindeln? och i vilken ordning man ska göra allt verkar vara lite svårare än jag trodde...
Användarvisningsbild
av Hasse63
240-forumet är kvicka på att göra FAQ... har du kollat där?

Lossa de 3 skruvarna som håller leden i bärarmen (19mm skalle) en garagedomkraft eller liknande är bra att ha till hjälp + ett bräckjärn/spett.
Nu ska fjäderbenet hänga "löst"
"Svårast" är att få lös spindelleden från den delen som sitter i fjäderbenet med 4 skruvar (14mm skalle), Jag slår lös den den en slägghammare 2-4 (välriktade) slag och den är lös, efter att muttern är bortskruvad (19mm skalle)

Skruva dig i omvänd ordning.

Glömt nått?
av Amarace
tuxedo skrev:Ja, man bör göra en "toe-in" kontroll efter bytet.

//tuxedo.
Fast jag har då aldrig varit med om att det ändrats vid byte av en spindelled?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Amarace skrev:
tuxedo skrev:Ja, man bör göra en "toe-in" kontroll efter bytet.

//tuxedo.
Fast jag har då aldrig varit med om att det ändrats vid byte av en spindelled?
De är ju inte omöjligt, de är ju lite spel i hålen till spindelleden. Men det är väl så lite så man kan ignorera det eventuellt...
av tuxedo
Den som själv gjort hjulinställning vet hur mycket "toe-in" kan ändras bara genom att
dra åt stoppmuttern på styrstaget efter en justering.

Spelet i bulthålen är tillräckligt stora för att kunna påverka hjulinställningen att hamna utanför gränsvärdet.

En hjulinställning är väl investerade pengar mot vad däckslitaget kostar om hjulvinklarna står fel, förutom dålig väghållning.

//Tuxedo.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]