Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av x_dream
#439225
Hej goda vänner på forumet.
Va ett tag sen jag var här inne och skrev något.
Kanske för att jag kört Vw ett tag.

Har köpt mig en Volvo 460 igen. Min 5 i raden.
Brukar kunna dem där in och utantill, dock inte denna.

Köpte bilen med avgasvärde bekymmer.
Värdena är ungefär X 10 mot vad dem få vara.
Har besiktigat bilen 2 gånger efter detta utan att ha fått den godkänd.

Samtliga 4 parametrarna gällande avgaskraven är dåliga.

Jag har bytt lambdasond, luftmassemätaren och katalysator på den utan någon förbättring.
Den läcker inga avgaser någonstans.
Har inte kollat kompressionen på den än och inte kamremmen den byttes för 2 t mil sedan. (KANSKE SITTER NÅGOT FEL....)

Bilen har rullat 19000 mil nu.

Någon som har en ide på vad som kan vara fel...
Skulle verkligen behöva ha den godkänd.

mvh Mikael
#439229
Vilka var dina uppmätta värden och vika var de tillåtna värdena.

Mvh GK
av x_dream
#463618
Har tagit upp meket med bilen igen.
Har inte varit och besiktigat bilen än.

Avgasvärdena är:
3,8 (0,5) Co 2500 7,2 (0,3) Hc 160(100) Lambda 0,80 (0,96-1,04)

Inom parantes så är värdena som skall vara.

Snälla hjälp mig!!
Vad kan felet vara på bilen?
#463824
Drar den olja, har du kollat vevhusventilationen? Sen tror jag även att du skall göra ett kompprov samt kolla kamremmens läge för säkerhets skull.

Mvh GK
#464395
Drar ingen olja, kamremsläget är kontrollerat och inslipning av ventilerna är gjorda.
Dock har jag inte kollat vevhus ventilationen, hur gör jag det.
Vad och konrollerade bilen idag efter slipningen av ventilerna. Ingen skilldnad tyvärr.
Den spydde ur sig dåliga värden även när man tryckte på gasen.
Kan det vara styrenheten?
Snart blir det skroten..

Den går riktigt bra annars.
Mvh
#464653
Om du medan motorn går lättar på oljepåfyllningslocket och det "pyser", alltså du har övertryck där så är det troligen dags att rengöra vevhusventilationen. Kolla slangar, oljefälla samt flamdämpare.

Mvh GK
#465004
har inte heller världens bästa värme i bilen heller. Kan det vara tempgivaren som jävlas och som då ger styreheten fel värden och samtidigt ger bilen förmycket bränsle?
Kan man hälla i etanol? och få fina värden?

Dags att lägga en viss tid av dagen på söndag med lite mek.

Jag återkommer ;-//
#465070
x_dream skrev:har inte heller världens bästa värme i bilen heller. Kan det vara tempgivaren som jävlas och som då ger styreheten fel värden och samtidigt ger bilen förmycket bränsle?
Kan man hälla i etanol? och få fina värden?

Dags att lägga en viss tid av dagen på söndag med lite mek.

Jag återkommer ;-//
Om bilen startar OK även när den är kall så är det antagligen inget problem med systemets tempgivare.

Ethanol kan förbättra värdena.

När det gäller värmen, har du kollat att termostaten fungerar. Vad visar panelinstrumentet för kylvätsketemperatur, uppför det sig normalt?

Mvh GK
av x_dream
#468604
Inga felkoder alls, jag har bytt temgivaren, detta har inte hjälpt.
Har testat etanol, fick dock grymt högt co2500 15 (0,3)
Har inte bytt termostat än.
Den uppför sig klockrent, kanske kan falla ner lite lågt på tomgång ibland men det justeras självt.
Vänligen
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]