Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IronSabbth
Hej var och besiktigade min 244 88a för ett par dar sedan, tyvärr så fick jag en anmärkning på tvärbalken ibak, rostskadad. På pappret står det Stomme tvärbalk, bakre, rostskadad. Jag är inte riktigt säker på vilken tvärbalken är?, vore jättebra om någon kunde förklara. O sen undrar jag vad som är bast o göra? eller vad man brukar göra? ska man svetsa eller kan man byta ut hela balken eller vad gör man. Den va tydligen helt slut ialafall.
Tack på förhand :D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du kan ringa till bilprovningen och få en förklaring. Jag undrar om det möjligen kan vara den tvärbalk som sitter under växellådan dom menar och i så fall sitter den med bultar. Växellådan behöver stödas dock medan man byter denna balk.

Men som sagt kolla med SBP först vad dom menar.

Mvh GK
av Wickmark
Hej.
Är det en fast balk som är en del av bilen så är det lätt att svetsa! Men vilken fast tvärbalk det skulle vara förstår jag inte!!!
Men är det balken till växellådan så är det snabbt och lätt att fixa. Bulta av och på med en "ny"
Mvh
Affe
av rd350
Det är balken bakom/åvanför stötfångaren där golv och bakstycke går i hop. Lite halvjobbig att laga, förmodligen har du dragkrok på din bil och då är dom hårdare vid besiktning. En genväg att gå om man inte använder sin dragkrok är att plocka bort den göra en begränsad regbesiktning, då "slipper"man rostlagningen. Men kolla först med sbp om det är ok.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag hade dragkrok på en bil och fick nedslag på infästningarna för den, jag kapade helt sonika bort kroken med kulan och lät resten sitta kvar. Det godkändes av SBP.

Mvh GK

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]