Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av biltokig
Tjo alla glada volvofantaster!

Nu är det så att min volvo 440 från 95 har en liten relälåda nedanför vindrutetorkarmotorn, dock så har jag sett så är det två tomma hål samt två hål utan reläer! :-O)
Nu undrar jag vad alla reläer är bra för? Någon som vet det? :-DD

Tacksam för svar!

//Biltokig
av biltokig
Hej!

Det är även för hög tomgång på den så bilprovningen kunde inte mäta avgaserna och lambdan, kan det ha med domdär försvunna reläerna att göra??

//Biltokig! :D
Användarvisningsbild
av vetten
Ojämn eller hög tomgång beror ofta på tomgångsmotorn som kan bli rätt så skitig på den rörliga sliden och därav kärvar. Testa och ta lös den och rengör den med T-röd och tops, om du har en tomgångsmotor med tre kontaktstift så ska det gå att röra sliden ganska lätt men om det är en med två stift så är den fjäderbelastad och därav lite svårare att rengöra, ta däremot inte itu de för då kan det bli krångligt att få ihop den igen.
Användarvisningsbild
av vetten
N0RBERG skrev:Här finns lite info om reläerna. Kolla om den hjälper dig: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=052010110922P5f89

Jo jag har också dom som du länkade till :mrgreen: Men jag har fått lära mej att det skiljer en del mellan årsmodeller och det har antagligen att göra med dom uppdateringar av mjukvaran att göra :roll: Att dom tokarna drog om en del av elsystemet hade nog att göra med att dom tidiga bilarna drogs med massor av barnsjukdomar och just med elen.
Av 400-serien så kom ju 480:in först -97, men presenterades -96 eftersom det finns några såna i Sverige.
Men av det jag lärt av reläplaceringen så ändrades den genom åren. Så stirra dej inte blind på att det "fattas" några utan förbise det bara, Har bilen tidigare gått bra så kan det ju inte berott på reläena :-O)
Så fortsätt att kolla :roll: Men vad beträffar tomgången så kolla vad jag svarade i tidigare inlägg.
av biltokig
Tackar! Jag har haft fullt upp men jag ska ta och kolla saken imorgon. Ska även ta foto och visa er hur det ser ut då jag är helt blåst i detta ämne :mrgreen:
av biltokig
Nu är det såhär att jag tydligen är helt blåst igen, vart sitter tomgångsmotorn? Jag hittar den inte :shock: Någon som vet vart den sitter?
av N0RBERG
biltokig skrev:Nu är det såhär att jag tydligen är helt blåst igen, vart sitter tomgångsmotorn? Jag hittar den inte :shock: Någon som vet vart den sitter?
Vad har du för motor i bilen? På B20F sitter den framför motorn, en cylinderformad sak i liggande ställning som är halvelektrisk/halvmekanisk. Står du framför bilen och kollar så sitter det en elkontakt på vänstra sidan och slang till höger som går upp. Här finns bild: http://upload.executivecarsclub.com/460%20SE%20005.jpg

Har du en B18U motor i bilen så ser det dock annorlunda ut.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]