Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av affe66
tjenixen !

har lite startproblem med volvon , det hela började när jag var ute på en långkörning och råkade träffa några storgropar i vägen , då dog motorn till i själva "gupp-ögonblicket" för att sedan gå vanligt.
tänkte inte mer på de förns det började inträffa i allt mindre gupp och ihåligheter (inbillning?), öppnade huven med motor på tomgång , märkte då att motorn ville lägga av när jag slog till tändspolen , när jag sen slängde igen huven stannade motorn.
for & köpte ny tändspole , rotor , fördelarlock, monterade delarna provstartade och testade knacka på tändspolen , inga symptom till att lägga av , frid & fröjd tills morgonen efter när jag skulle åka till jobbet , bilen startade inte , stod och gnuggade på starten i 15sekunders omgångar, inte ett liv. puffade till nångång i bland. bilen fick stå tills jag kom hem från jobbet, provade igen då och bilen hoppar igång på engång, och sedan dess har jag fått stått och gnuggat på starten i säkert 25-30sekunder på mornarna innan den startar , när motor är driftvarm är den mer lättstartad, har noterat att det är precis som att bilen inte får någon gnista när man kör på startmotorn , det är inte förrns man släpper nyckeln och den fjädrar tillbaks som den hoppar igång, bilen går klockrent när den väl startat ! ska även tillägga att det börjat lukta soppa i bilen när man kört ett tag , om det kan vara en bidragande faktor.

vad är felet ? tändningslås ? startmotorn fältar ? soppatryck ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta ut systemreläet, öppna det och löd om alla lödningar. Det är ganska vanligt med dåliga lödningar i reläer.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
ska även tillägga att det börjat lukta soppa i bilen när man kört ett tag , om det kan vara en bidragande faktor.
Såg inte det där första gången jag läste. Har du kollat var det läcker?

Mvh GK
av volvoyamha
Känns på det du skriver att den tappar bränsle trycket. kolla läcka på ledningar och anlsutningar alt någon soppa pump eller filter!¨

Mvh volvoyamha

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]