Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stubb
Nu är det såhär att jag är på jakt efter information vad det gäller Volvos 264 modell med Diesel motorn D24... Jo dem gjordes, men jag vill veta mer... Har letat på åtskilliga ställen och har ej funnit information om den. Nada, och på transportstyrelsens sida får jag ingen större information.

Anledningen till att jag letar efter detta är för att jag är i besittning utav en av dessa 264 D's. Håller på att fixa en D24 motor till den och skall snart sätta in den i bilen.
Vi fick denne utav en överstelöjtnant som fadern min jobbade med tidigare, han tänkte först inte ta emot den pga att det var en "sunkig gamm-diesel", men då berätta han för far min att det inte var en vanlig bil.

Så om ni kan hjälpa mig skicka lite information och om ni hittar, hör mer än gärna av er!

Och vad jag har hört är bilen gjord i 18 ex. endast under 1980... så rätta mig gärna!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Om du skaffar "Allt om Volvo 740" från AutoInfo så behandlar de även motorn du talar om.
Du kan ju kolla om dom har en bok om 260 med diesel.

Böcker finns på lafri.se

Mvh GK
av Henke3
Intressant, visste ej att Volvo gjorde några 260 dieslar. Jag har möjlighet att forska lite, skulle behöva ditt chassienummer i så fall (hela det långa numret).
av Amarace
Hmm, det har inte jag heller hört talas om. Har du regnummer, eller typkod eller CHassienummer på den, skicka via PM om du inte vill lämna ut det öppet.
Borde ju ha typkod 264-77x-xxxx, chassienummer 2647Axxx
av volvoyamha
D24 vet jag satt orginal i 240:in i en del. Vet att det är 2,4liters motor med 82hk utan turbo och ic. Tror det finns en annan version med 72 hk och någon i 700 som hade mer. Lite olika diesel pumpar beronde på i vilken bil den satt i. Motorn satt i vw lt31 någon adui??? och sedan i volvo 200/700 och 900:serien. Sedan finns det lite diverse skilnader i motorern (d24:An) beronde på vilken bil den satt i! Sj'lv har jag en d24:a i min 245:a gl års mod 1983

Mvh volvoyamha
av Stubb
volvoyamha skrev:D24 vet jag satt orginal i 240:in i en del. Vet att det är 2,4liters motor med 82hk utan turbo och ic. Tror det finns en annan version med 72 hk och någon i 700 som hade mer. Lite olika diesel pumpar beronde på i vilken bil den satt i. Motorn satt i vw lt31 någon adui??? och sedan i volvo 200/700 och 900:serien. Sedan finns det lite diverse skilnader i motorern (d24:An) beronde på vilken bil den satt i! Sj'lv har jag en d24:a i min 245:a gl års mod 1983

Mvh volvoyamha
jojo, det är ju trots allt en VAG motor, men det hela är just med 264. Om du går in på autotjänsts bilregister fanns 264 endast med B27, samma med mekonomen. Och det finns inget register som jag hittat som faktiskt säger att volvo 264 hade en D24 motor. Har lust att skicka iväg ett mail till volvo själva, men dem lär ju bara fråga mig om jag är dum i huvet för att jag frågar om en 80's bil.
av volvoyamha
d24 kom efter 1980. vet att der fins 26* med d24:or i om dom är nyare än 1981 eller hur det var. Hade själv inte löst denna fråga utan gick till en vw verkstad och han kollade upp deta.
av Stubb
D24 började produceras från 1978. Och första volvo modellerna med diesel kom väl 1979.

Det här är något jag fann genom länk från wikipedia:
"New Diesel model introduced. Very gutless as is, but very efficient. Diesel model was a 1979 264DL or 265DL with the D24." http://home.blarg.net/~volvo242gt/Volvo140.html

Men då är det dehär problemet:
Dehär e diesel embleme på en volvo 244 diesel med D24, gjord år: 1983.
Bild

Dehär e embleme på min 264 Diesel... Och det är en 1980.
Bild

Detta bevisar då att den engelska källan som jag skrev tidigare är antingen felaktig eller felskriven. Just med det faktum att den säger DL och jag har bara D.

Samt även har jag för mig att just DL modeller samt L modeller hade bensinmotorer och förgasare, medans GL modellerna, eller alla som började med G hade insprutning vare sig de var elektronisk eller mekanisk.
av Henke3
Som du ser så har du ett fejkat 264D emblem, L:et är helt enkelt bortttaget.
Den svarta delen är alldeles för lång på höger sida jämfört med den vänstra sidan om 2:an, så till höger har från början funnits ett L.
av Amarace
Svarar här istället för på PM:et :)

Det är en äkta 264 Diesel enligt typbeteckningen, en GL.

Min teori är att det är en bil som skulle ha gått på Export men har blitt kvar (eller som tagits in till sverige igen, det syns på första Registreringsdatum).

Angående Emblemet, skulle ett L varit borttaget så skulle det synas då det ingår i gjutningen, det skulle alltså inte bli kvar nåt om man tar bort en bokstav, så nog stämmer det, D står ju för Diesel i detta fall. Men det är ett Emblem som hör hemma på 79, inte 80, men iomed att bilen troligen är för export kan det ju variera med sånt.

GL har inte Insprutning, 79 och nyare GL har Förgasare (och 87-88 kan dom ha Insprutning, 89 o nyare är det enbart insprutning), däremot 78 o äldre så har GL insprutning.

Mekonomen och liknande tjänster ska man aldrig lita på dom uppgifter som man får fram, man ska lita på Typkoden för bilen och tyda den istället.

Och iomed att denna är en liten specialare som troligen för för export stämmer inte det med vad vi har i Sverige normalt.

När är första regdatum på bilen?

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]