Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#436813
Om vattenpumpen läcker, hur mycke läcker den då? Har den kokat nått pga låt nivå?

Min 82:a kokade jag ganska friskt när min vattenpump läckte och tror topplockspackningen blev lite si och sådär efter det...

Annars är det bra att kolla upp membranet i förgasaren, händer många spännande saker när det pajar ;)
#437317
Hehe :P har aldrig kokat. pumpen gick sucksesift sönder. så för dagar sedan sa den upp sig helt. Då bytte jag pump. ''Och det där med ojämn tomgång vet jag inte vad är för fel. Tändstif är bytt, Lika så luftfilter, Sedan har jag ren gjort luft rören till luft burken och bytt kalstartsventilen rengjorförgasaren så nu vet jag inte vad jag skall ta mig till!!! byta menbranet,brytare och rotor plus tändkablar kan det hjälpa??
#437421
Soppa pumpen är sprilans ny. och vaccum slangarna var spruckna så nu är dom bytt och det har blivit bättre. nu återstår bara lite halv knackig tomgång :D 8) för övrig har den gått ca 35 432 mil och det är stämplat service till ca 2000mil -.- så man får gissa ''suck''.
#437510
Förtändningen läser du av med en speciell lampa, så kallad stroboskoplampa. På Vevaxelns remhjul sitter det ett streck, och på motorblocket där bakom sitter det en "sifferskala". (Eller om dom sitter tvärtom? Siffrorna på remhjulet och strecket på motorblocket. Det fungerar lika i alla fall). Om man kopplar in speciallampan efter konstens alla regler och riktar mot remhjulet, så blinkar lampan varje gång det kommer en tändstiftspuls när motorn snurrar. Den är så exakt och snabb, så man ser på sifferskalan hur mycket förtändningen är inställd på. Strecket pekar på siffran.

I förgasren sitter en så kallad "nål". Det är inte vad man tänker sig som en synål eller liknande, utan mer som en svagt konisk spik. Den här nålen rör sig upp eller ner i ett rör, ett munstycke, i förhållande till hur man gasar. På äldre bilar blir nålen och munstycket sliten med tiden och ger för mycket bränsle till den inströmmande luften. Motorn går sämre.

Båda dom här två beskrivningarna är nog inget du skall ge dig på om du inte kände till detta. Det minsta du bör ha tillgång till, är en god vän som har pysslat med detta förut samt har nödvändiga instrument och verktyg för ändamålet. Men delta gärna i arbetet, för det är inte så svårt att lära sig. Då kan du själv i fortsättningen.
#437515
Tack rådlös. Förgasare har jag skruvat med förut. Har rengjort strombergen som sitter på denna. menbranet såghelt och fräst ut fast det kändes sjuk mjuk men inga sprickor eller dylykt. Nålen sitter i den där stora metal saken i mitten av förgsaren :oops: vilket jag inte kommer på vad den heter och munstycket sitter under den och det kommer du åt om du skruvar lös fögasaren och skruvar bort botten.


Men det där med förtändnings grej har jag ALDRIG hållit på med så det får far man hjälpa till med. ´

Sedan har jag upptäckt yterligare ett fel. slår man på vindrutetorkaren går den tame *** inte att få av utan man får sitta och mickla med spaken till slut får man stopp på dom. Har bytt spaken men det blev varken sämre eller bättre. Gissar att det är något relä eller torkar motorn??

Mvh volvoyamha

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]