Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag kunde inte hitta någon riktigt bra lösning på mitt problem via sökmotorn, så jag skapar en ny tråd istället. Hoppas ingen misstycker.

Jag har en Volvo 460-183 GL -91:a och problem med handbromsen. På besiktningen fick handbromsen underkänt i bromsverkan, vilket jag lyckades (tyckte jag) justera genom att fixa lite med självjusteringsmekanismen inne i bromstrumman vid bakhjulen. Nu tar handbromsen bra, men på bilprovningen tyckte de att den tog alldeles för högt.

Min fråga är ifall någon har erfarenhet av att justera handbromsen så att den (spaken alltså) tar lägre ner? Självjusteringen kan nog inte justeras ut längre då det till slut blev svårt att få tillbaka bromstrumman igen, men kanske kan man justera ut bromsbanden någon millimeter till.(?)

Någon som har något tips?
Tack på förhand för hjälp!
Har du läst detta?
400:
Fram: Två olika typer av belägg finns, hänger på chassienummer. Byte: samma som på 700/900.

Bak: Inbyggd handbroms i oket, justerskruv innanför en plugg på insidan av oket. Insexhålet i pluggen brukar vara dåligt, men om man knackar med en hammare på den lossar den lättare.
Oket sitter med 2 glidpinnar innanför plastpluggar på insidan. Släpp på justerskruven och tryck in kolven helt så går det att få loss oket med lite våld.
Handbromsvajrarna brukar vara dåliga, kolla dom.
Justering av handbroms: Vajrarna ska inte spännas mer är att armarna på oken precis lämnar sina stopp. Dra åt justerskruvarna i oken och släpp så att skivorna precis rör sig lätt.
Sen ska det vara självjusterande, men det hänger på att allting går lätt och inte har rostat fast.
Skivorna brukar vara rostiga, men man behöver inte ha loss bygeln för att byta, dom går att lirka ut ändå.
Trumbromsar kanske kommer i en annan tråd...
Mvh GK
vetten skrev:Har du trumbromsar bak på 460-in? Trodde jag inte det fanns i Sverige. Finns det inte en justering mitt under bilen som du kan spänna själva vajern på? Kolla det först.
Jepp, det är trumbromsar. Dock verkar det som att de flesta andra här på forumet har skivbromsar. Någon justering under bilen har jag inte sett, men har inte heller letat så noga. Ska se om jag kan hitta det. =)

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]