Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kick3n
Hej. jag har en 360 glt med motorn b200e

När det regnar ute som idag så rycker bilen, men den slutar att rycka när den har blivigt varm..
så är det jämt när de regnar ute.. annars när det inte regnar så går den som den ska..

Är de någon som kan ha en aning om vad felet kan vara ?
av Rådlös
Det är läge för att se över (byta ut) fördelarlock, rotor och tändkablar. Eventuellt även tändstift.
Detta är delar som slits "långsamt". Dock inte tändstift, dom slits fortare. Men det går ofta så långsamt så man märker inte skillnaden om inget dramatiskt inträffar, som ett väderfenomen t.ex. Skjut inte upp detta till vintern, för då kan du få startproblem samtidigt med ännu mera besvär, tomt batteri t.ex. Kontollera även tändinställningen, som finns inom samma mekanik.
av Rådlös
OK! Gör då följande test: Tag en duschvattenspruta med lite vatten i. Kör till en mörk plats på kvällen nu i augustimörkret, utan gatlyktor eller annan belysning. Stanna bilen, släck belysningen men stäng inte av motorn. Öppna motorhuven och hoppa ur. Gå fram och spraya vatten med finaste dimstråle på tändkablar, tändstiftshattar och fördelare.
Om du ser överslag och gnistor i mörkret, så får du bevis på att dina 4000 mil är ungefär vad dessa tänddelar klarar av.

Ett tillägg: Här kan du se en liten film från YouTube hur det kan se ut:
Notera dock att detta är filmat i dagsljus. Det finns fler filmer på samma tema.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]