Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dalle76
någon som har ett bra tipps för att slippa glödtändning vid stopp av motorn? alla tänddelar är nybytta från mekonomen med ngk stift. tomgången är lite väl hög men pga att slippa för mycket vibrationer vid tomgång. motorn är en b230a med nytt membran i förgasaren och full nivå av dämpolja. motorn i övrigt är frisk med ca 30 tusen mil och drar marginellt med olja.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
2 saker:

Gör en tändinställning. Ditt höga tomgångsvarv kan vara boven.

Gör startgastestet på ALLA slangar som har med insug och vacuum att göra. och du märker varvtalsökning så har du hittat en läcka.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av dalle76
har gjort en tändinställning för en vecka sedan och även test efter läckor och ja det är lite för hög tomgång men inte så mycket. får kanske byta motorkuddar istället och se om det skakar mindre på tomgång.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ruggarns va mycke bilar du har, jag tappar pejlen. :)

Så med risk för upprepning.

Har du kollat luftfiltret? Har du kollat tändkablar?

Gör ett kompprov om du har möjlighet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av dalle76
filter och alla tänddelar är ca en vecka gamla. och alla trådar gäller samma bil. har svetsat upp ett gammalt lik och fått bukt med rosten :D så nu är det (bara resten kvar) :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gör då ett kompprov för ditt problem kan ha med dåligt komp att göra.

Kan också ha med dåligt bränsletryck att göra.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
okej ska göra ett kompprov men bränsletryck nja det är en b230a motor med förgasare ?
Med noll bränsletryck skulle du inte få en droppe till förgasaren :) :)

Det är inte frågan om tryck som om du hade en insprutare men vad jag menar är detta.

Kolla pumpen, trycket skall vara mellan 15-27 kPa vid 1000 varv. När du stänger av motorn, kolla då att trycket går ner långsamt till noll om det går ner snabbt betyder det att backventilen på pumpen troligen är paj.

När rengjorde du din förgasare sist. :) :)

Har du kollat membranet i förgasaren.

Byt soppafiltret om det inte är gjort.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av dalle76
okej rengjort förgasaren har jag aldrig gjort. membranet är bytt för 3 veckor sedan.och samtidigt så bytte jag soppafiltret och alla tänddelar. hur rengör jag förgasaren lättast och vad behöver jag skruva isär ?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vilken förgasare har du i din bil.

Mvh GK

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]