Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare, nu har jag bytt bakaxel, växellåda och allt i drivväg på min 240.

Men nu när den har stått i 2,3 veckor behövde jag flytta på den och hoppade in och skulle starta, den gick fint först sen helt plötsligt börjar lambdasond lampan lysa, jag tror det är den iallafall ? här har ni en bild : http://emilies.se/images/2009/img_6853_59752253.jpg

och sedan började bilen gå upp och lägga sig på 2 tusen varv på tongången hela tiden... när jag gasade till och släppte gasen så gick den ner till 2 tusen och lampan lyser, har kollat om det är någon säkring men det är det ej.
Kan det vara givaren som gått sönder eller måste jag byta hela lambdasonden ?
Och är den svår att byta ?
och kan den ens gå sönder utav att bilen bara står? Jag tycker det låter konstigt men kanske har något med fukt eller något att göra ?

Bilen är en 240 89a med B230f motor, elektriskt insprut.

Tacksam för svar!

Joakim
DjJoakim skrev:
dalle76 skrev:det borde du ha om det är en 89a. den ska sitta på vänster fjäderbenstorn.
Japp fel av mig, jag kollade slarvigt.
Jag fick ut 1-1-2 i boken står det att de är styrenheten, hjälp?

EDIT :

Min polare sa att det var bränslestyrenheten, någon som vet om det kan vara det? och han sa även att den passar från 240 till 940, alltså även 740, och min vinterbil är ju en 740 så jag skulle kunna sno den.
Senast redigerad av 3 DjJoakim, redigerad totalt 0 gång.
Lambdasonden har ingen egen kontrollampa som säger när den är trasig...
AVGASKONTROLLAMPAN säger att något är fel och något värde fallit utanför fastställda ramar.

Som föreslagits , kolla felkoder !!!

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]