Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JaguarV12
Var sitter pumpen som pumpar spolvätska till bakrutan?

Det händer inget när jag trycker på knappen (förutom att bakrutetorkaren börjar vifta). Är det pumpen som är trasig? Var sitter den? Andra tips?

Tack!
Användarvisningsbild
av dalle76
hej har nu varit ute och kollat. den sitter på spolarbehållaren om du står framför bilen så är det den vänstra pumpen (närmast skärmen i framkant på behållaren).på min är dessutom kontakten på pumpen blå. dra loss den och be någon trycka på spolknappen och se om det kommer ström till pumpen.
av JaguarV12
Det finns ström fram till pumpen. Gissar att pumpen är trasig.
Blir en resa till skroten. Är det bara jag som tycker skroten har dåligt med 240- grejer?
Har fått vända några gånger när jag efterlyst flera vanliga grejer till min bil.
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
av dalle76
okej gott att du hittade felet. jag själv har också problem med bakrute grejerna om du kollar på min tråd startad igår problem med torkarspak 245 86a. fick tag på en ny spak från en lokal skrot ska hämta den på måndag
Användarvisningsbild
av dalle76
håller med dig föresten att det börjar bli brist på 240 grejer på skroten :cry: hadde ett problem med att ersätta min spruckna växelspaksknopp för ett tag sedan. tråkigt att dom inte sparar grejer till världens bästa bil längre! och föresten någon som vet var man kan få tag på ett nytt spolarmustycke till bakrutan! har den gammla luckan där munstycket sitter på sidan. mitt är (hullingarna kass) så att det lätt vrider sig. volvo har inga längre.(har utgått) vill hellst inte limma heller .har varit rost bakom och lätt att det återkommer.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
dalle76 skrev:förresten vet inte hur pumpen sitter fast på behållaren. kanske lättast att byta hela behållaren?
Sitter fastklämd på två plastknoppar, Skruvat har med artikelnummer 12489 för 275:-

Mvh GK
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]