Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Daniel264GLE
Hej! Har precis fått liv i min Volvo 264 efter tre års törnrosasömn. Motorn går kanonfint, men ibland verkar det inte som om bensinen kommer fram ordentligt. Särskilt vid gaspådrag hackar det, precis som om man har dåligt med bensin i tanken (det har jag inte), men även vid jämn hastighet i typ 70-80 km/h kan den hacka till.

Mina tankar går först till bränslepumpen, eftersom den har väsnats under en längre tid (sedan innan renoveringen). Jag har aldrig bytt den innan, så det är kanske den som spökar. Men den är väl elektrisk och borde väl sluta fungera helt om den strular? Eller? En annan tanke är bränslefiltret - kan ett dåligt sådant ställa till med den här typen av problem?

Eller är det något helt annat?

Tacksam för svar!

:D
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Motor och bränsle/tändsystem?

Du kan ha en dålig bränslepump men för att hjälpa dig bättre behövs ovanstående uppgifter.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du missförstår mig, jag behöver veta vad du har för insprutningssystem och vilket tändsystem du har.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror att du med stor säkerhet har K-Jetronic insprutningssystem i din bil, nedan har du en länk till nyttig info som kan hjälpa dig att skrämma liv i bilen. :) :)

http://www.scribd.com/doc/18010597/eBoo ... -Injection

Jag tror du har problem med bränsletrycket.

Mvh GK
av rd350
Hej! Börja "bakifrån" med att kolla din tankarmatur så inte rören är avrostade (litet hål där den suger luft), kolla även så kablarna sitter där de ska till tankarmaturen. Förpumpen i tanken kan du kolla genom att mäta strömförbrukningen på säkringen (har för mig att det ska vara 0,9 -1,2 ampere) är det mindre eller rent av noll så funkar inte pumpen i tanken, byt bränslefilter om det inte är gjort, kolla co-halt är den för låg kolla efter tjuvluft oftast vid insprutningsventiler. Det är de vanligaste sakerna som är lättast att kolla men som du själv var inne på kan det även vara en taskig huvudpump.
Användarvisningsbild
av Daniel264GLE
Hej igen! Har nu kommit till stadiet där vi funderar på att byta till en ny bensinpump. Någon som vet vilken pump jag skall ha? (Volvo 264 GLE 1978 med B27E, 140 hk) Är det samma pump i min 260 -78 som det är i en vanlig 240? I så fall - vilka årsmodeller?

En sak till: Min morbror är pensionerad bilmekaniker och han trodde att bilen fick FÖR MYCKET bensin. Den är trögstartad och spottar mörk rök när man väl får igång den. Om det nu verkligen är så att den får för mycket bränsle, känns ju problemet lite jobbigare. Kan det vara något inne i motorn som ställer till det? Någon som tror på detta andra scenario?

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]