Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjornhansell
Hej

Jag har upptäckt att min 240 GL -88 (lambdasond) är svårstartad när den stått i solen. Startmotorn går men den tänder först efter 10-30 s. Häromdagen trodde jag att det var kört och när den väl tände producerades ett skapligt svart moln av avgaser ... Annars är det så att när den väl börjar tända hjälper det att ge ett uns gas när man släpper startmotorn. Motorn går annars som en klocka och startar utan problem. Den startar också utan problem när motorn är varmkörd, även i varmt väder.

Har läst någonstans här på forumet att det finns en tempgivare som reglerar insprutningen vid kallstart, kan det vara denna som blir förvirrad när solen ligger på? Eller något annat skumt?

Tacksam för tips
/Björn
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Några möjliga orsaker.

Lågt bränsletryck.
Igensatt Luftfilter.
Läckande insprutare.
Dåliga batterianslutningar och/eller dålig jord. Kolla alla jordanslutningar till motorn och till tändsystem.

Mvh GK
av eusrfel
Tjena!

Har exakt samma fel, men även då bilen stått en tid. Nedan skrev jag som fråga på Svenska200Klubben och svaren är inkluderade. Jag har än inte provat något av svaren än, men jag ska köpa stift idag och byta.
Har en 240 från -88 med B230F motor som har 20k mil.
Saken är den att då den stått ca 2 dygn utan att köras och man försöker starta (utan gas) så startar den men går otroligt dåligt (eller knappt alls) och ibland dör den.
Problemet löses genom att man försiktigt varvar upp bilen till ca 3k varv. Efter detta är allt OK. Alternativt att man startar med lite gas.
Man kan stänga av och starta igen utan problem.
Väntar man mindre än ett dygn så har man aldrig problemet.
Vad beror detta på?
Borde ju inte ha med tändning och laddning att göra, eller?
Och varför skulle det vara något med bränsleinsprutningen då allt fungerar efter att man varvat bilen en gång?
För 4,5k mil sedan byttes allt (förutom olja+filter som byts efter högst 1k mil) som går att byta vid service (stift, rotor, lock, luft och bränslefilter, kamrem m.m).
Svar 1: Låter som dåliga stift som kortsluter när de är kalla. Prova byta.
Svar 2: Eller så kan det vara så att topplockspackning läcker in vatten i någon cylinder eller ventiltätningarna kan läcka så att olja rinner ner i cylinderloppen

Svar 2 ovan låter lite konstigt eftersom det i såfall alltid borde vara ett problem, inte bara när stått oanvänd en längre tid. Eller?

// Robban
av bjornhansell
Jo men kanske tar det en stund för vatten eller olja att tränga in i sådan mängd att det hindrar cylindern från att tända?

Men tror ditt problem skiljer sig lite från det jag har med min kärra. Jag har bara problem när bilen stått en dag i solen (medan jag är på jobbet). ALDRIG på morgonen när den stått hela natten. INTE om det är mulet. ALDRIG när den nyss varit i gång och motorn är varm av den anledningen (även om det är sol). Då startar den direkt. Skitskumt?
av volvoyamha
Låter som temp givaren som är trött och blir väldigt lättt förvirad och ger fel mängd med bränsle och skappar ett varm start lägge när den är kall. Om du förstår vad jag menar. ett tips är att att bort tempgivaren lägg den i frysen en stund. Sedan skruva tbx den kall fungera den och startar lätt då är det den som är felande.
av HighwayStar
Har ungefär samma problem med min kärra. 244, -91.

Men den har också problemet att den kan tappa kraft ibland, till exempel när man trycker till på gasen för att åka iväg lite snabbare. Då studsar bilen framåt lite granna. Det avhjälptes med att bytta en styrbox som reglerar syre och bränsle till motorn. Tyvärr är problemet tillbaka, och det kanske kan bero på att det var en begagnad databox vi satte dit som har pajjat den med, eller så är det något annat som orsakar att databoxen går sönder.
av volvoyamha
HighwayStar sådan saker skall ju vara avsäkrat. sedan har du data boxar har du ett dagnos uttag och kan få ut fel koder och då vet du vad som är fel!

Mvh volvoyamha

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]