Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hakano
Är det någon som med säkerhet kan säga vad det var för typ av silverfärg på 240 Turbofälgar i originalutförande?

Silvermetallic?

Solid silvergrå färg?

Jag tänkte lämna in dom för pulverlack.

Men det finns två sorters pulverlack att välja på.

En solid slät silvergrå färg.

En silverfärg med glitter. D.v.s. metallicliknande.
av hakano
Aldrig omlackade?

Verkar dock som om det är nån metallicfärg i original. Har fått kontakt med en som har två uppsättningar orörda ej omlackade Turbofälgar. Båda i silvermetallicfärg.
Samma person köpte även en ny uppsättning fälgar på Volvo för fem år sedan. Även där var det metallicfärg på fälgarna.

Jag har även kollat på en uppsättning Turbinfälgar (den 25-ekrade typen på GLT och GLE) från 1987 som jag köpte nya och som inte är omlackade. Dom är också lite åt metallichållet i sin silverfärg.
Solid silvergrå färg?
Enligt min åsikt snyggast, men det är bara min ödmjuka åsikt. :)

Mvh GK
hakano skrev:Aldrig omlackade?

Verkar dock som om det är nån metallicfärg i original. Har fått kontakt med en som har två uppsättningar orörda ej omlackade Turbofälgar. Båda i silvermetallicfärg.
Samma person köpte även en ny uppsättning fälgar på Volvo för fem år sedan. Även där var det metallicfärg på fälgarna.

Jag har även kollat på en uppsättning Turbinfälgar (den 25-ekrade typen på GLT och GLE) från 1987 som jag köpte nya och som inte är omlackade. Dom är också lite åt metallichållet i sin silverfärg.
Dom kan vara omlackade, köpte fälgarna begagnat så ;)

Men är det originalutseendet som ska följas till punkt och prick alltså eftersom det är så noga?
av hakano
Japp...gillar originalutförande bäst. :)

Och lägger man flera tusen på riktning och lackering av fälgarna är det inte så roligt att sen höra det enda folk säga när dom ser bilen att "det är ju fel färg på fälgarna"..."det där är ju inte original"...o.s.v.
För det är så det funkar. Gå omkring på en välbesökt bilutställning och bara lyssna på vad folk pratar om när dom tittar på bilarna där så kommer du att märka att om en bil är till så gott som 100% renoverad och jättefin så är det inte det folk ser. Utan det folk letar efter är vad som är fel och vad som inte stämmer på den fina originalbilen...fel färg där, fel monterat, fel detalj för den årsmodellen, fel utseende m.m....
Pulverlacken med glitter övergavs. Det gjordes när det visade sig att fälgfirman även hade 2-komponents silverfärg att erbjuda. Såg betydligt mer "rätt" ut då det inte var så mycket glitter-flake i den 2-komponents silverfärgen som det var i pulverlack med glitter.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]