Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240mange
Tjena!

Har nu tänkt och bestämt mig för att göra ett motorbyte i min Volvo 240, i nuläget sitter det en B230F under huven. Jag har tänkt att byta till en B21ET. Som jag har förstått det så är det bara att sätta i motorn med växellådan jag har nu och med samma motorfästen. Om inte, vad saknas?

Jag är inte så speciellt hemma på el så kan någon förklara vilket elsystem och styrboxar det ska användas och om det passar på orginalhärvan.

Något särskilt jag ska tänka på? Ge gärna tips!

Mvh
av rd350
Ta kabelstock från donatorbilen så blir allt rätt. Inte alls särskilt komplicerat att byta faktiskt men några timmars jobb blir det :wink: B21 et klart rolig motor! Men se till att lägg i en frisk maskin med känd historik.
av 240mange
rd350 skrev:Ta kabelstock från donatorbilen så blir allt rätt. Inte alls särskilt komplicerat att byta faktiskt men några timmars jobb blir det :wink: B21 et klart rolig motor! Men se till att lägg i en frisk maskin med känd historik.
Jo det ska jag göra. Letar efter en motor redan nu, annars får man köpa en när man har pengar efter sommaren!
Användarvisningsbild
av dalle76
hej tyvärr tror jag inte att bilprovningen godkänner detta b21 et är en äldre motor utan katt och lambda reglering.kolla upp detta så att du inte lägger ner enmassa jobb och pengar i onödan.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Som redan nämnts så kan du inte besikta med den motorn, men det kanske inte spelar nån roll. Annars så är det ju enklare att sätta i en B230FT/FK istället eftersom du redan har rätt kabelhärva, som bara lär modifieras lite lätt.
av 240mange
Marlboroman skrev:Som redan nämnts så kan du inte besikta med den motorn, men det kanske inte spelar nån roll. Annars så är det ju enklare att sätta i en B230FT/FK istället eftersom du redan har rätt kabelhärva, som bara lär modifieras lite lätt.
Vad behövs det för att få ner en b230FT under huven?
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]