Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Tja!

Min 244 -82 ( gl? ) slukar ganska bra med bensin, och slö är den också. Vet inte om det beror på blocket eller om det är att nål/ munstycke börjar ge med sig, men kan säga att min 140 med b18 är piggare på mellanvarven.

Mätaren klickade över till 24.000 mil här om veckan, och jag har svårt att tro att något är bytt i förgasaren på ett tag. Dessutom så har bilen börjat gå liiite krassligt när den blir riktigt varm. Har man kört den långt så blöddrar den på lågvarv...

Ska jag satsa på att byta nål och munstycke? Och vart hittar jag det enklast och billigast i så fall. Kan avslöja att jag inte har någon volvobutik så värst nära så det vore ju super om det kunde lösas över internet
Användarvisningsbild
av dalle76
ja du bör förmodligen byta nål och munstycke det brukar bli en "midja " på nålen som kan vara svårt att se men ca 15000 mil brukar vara lagom för byte. nål och munstycke bör finna på mekonomen och andra biltillbehörs butiker. gissar att det är en strombergförgasare på din. sen när du ändå skruvar så byt membranet också kostar inte många kronor
Användarvisningsbild
av bensinskalle
dalle76 skrev:ja du bör förmodligen byta nål och munstycke det brukar bli en "midja " på nålen som kan vara svårt att se men ca 15000 mil brukar vara lagom för byte. nål och munstycke bör finna på mekonomen och andra biltillbehörs butiker. gissar att det är en strombergförgasare på din. sen när du ändå skruvar så byt membranet också kostar inte många kronor
Okej ;) Jo ja har ju stiwema här så får väl fråga dom
Användarvisningsbild
av dalle76
ja gör det jag har en 86a med pierburg förgasare och det gjorde ett underverk att byta nål och munstycke tänk också på att det finns dämpolja i kolven detta gör att accscelerationen och tomgången blir mycket jämnare. det du sa om bluddrande gång när motorn är varm kolla så att det sitter en tjock packning mellan förgasaren och insugs grenröret det är en speciell tjock packning som skall hindra värme från grenröret att nå förgasaren för då kan bränslet i förgasaren förångas. det är ju möjligt att någon tidigare ägare haft loss förgasaren och smällt dit fel packning!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Ah just de, packningen ska jag kika på.

Kommer inte ihåg om det är stromberg eller pierburg faktiskt... Men vi får se. Ja ska ta en titt på oljan också för den har jag inte brytt mig så mycket om.
Användarvisningsbild
av dalle76
jag tror det är en stromberg men är inte helt säker.men den packningen som jag prata om har en väldigt värmeisolerande förmåga så om det är fel så kan jag nästan lova dig att det beror på det om den går dåligt när den är varm
Användarvisningsbild
av dalle76
du ser lättast om det är en pierburg så sitter plastlocket uppe på förgasaren vid ena sidan och är gult .är det en stromberg så sitter det i mitten och är svart.
Användarvisningsbild
av dalle76
och i förgasaren ser du på högersidan om du står lutad över vänster framskärm en klack stracks under locket förgasaroljan(atf) skall nå upp till denna klack. jag märkte en väldig skilnad på min när jag fick fyllt på på min bil . den var väldigt orolig på tomgång mm.
Kan inte låsa upp dragkroken

Bäst är att få upp låset. […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Original är det alltid halogen i helljusstr&a[…]

Hjälpt en som fått problem med sitt t&a[…]

Ja även flång nya prylar kan ju vara de[…]