Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av front_one
Hej,

jag har en b230fk som jag ska sätta i min 240 -93 med lh 2,4 jetronic
jag skulle vilja veta vad som krävs för detta och främst om jag kan ha den styrboxen som sitter i bilen eller om jag behöver byta box och isåfall till vad? eller om det bara går att byta chipet?
ps. bilen är reggad -92
Tack på förhand
MVH
Användarvisningsbild
av bensinskalle
De du behöver göra är att förlänga lmm:kablarna så att kontakten räcker över till andra sidan.

Sen måste du ha boxarna till den motorn! Det är ju olika boxar i turbo och sugis.

Sen är det ju inte så mycket mer faktiskt, i och med att du har 2.4 så ska ju stammen passa rakt på ;)
av front_one
Behöver jag byta båda boxarna? räcker de inte med bränsleboxen?
kan jag ha vilken som helst box bara de är till en turbo som har 2,4?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Båda boxarna lär bytas. Och de flesta boxar går att använda, men för enkelhets skull så bör man undvika för nya boxar med immobilizer.

Sen är det väl en fråga om spridarmotstånd med eftersom sug och turbomotorerna brukar ha olika ohm på spridarna. Inget jag sjka svära på i detta fall, men det lär du kolla upp annars komemr det fräsa till i bränsleboxen om du försöker starta med fel motstånd.
av front_one
okej men är det några vissa nummer på boxar jag kan kolla efter? är det säkert att jag måste byta tändboxen?
Det går inte att bara byta chip i den boxen som sitter i bilen? om det går alls vill säga..

tacksam för alla svar!!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
front_one skrev:okej men är det några vissa nummer på boxar jag kan kolla efter? är det säkert att jag måste byta tändboxen?
Det går inte att bara byta chip i den boxen som sitter i bilen? om det går alls vill säga..

tacksam för alla svar!!
Jag vet inte om det går att byta chip, men det är olika tändkurvor turbo/ sugis så motorn kommer ju gå bättre med en tändbox från turbo. Kan tyvärr inte svara på vilka nummer det ska vara heller...

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]