Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av picko
tjenare behöver lite hjälp

Vad kan detta vara koden är 2-1-4 det är en 1.7L glt 91a som har lite orolig ryckig tomgång dock rätt stabil runt 800v. Den dippar alltså inte mer en max 50 varv men känns som den missar eller är för låg. Det är ju svårt och förklara hoppas ni förstår iaf.

Tacksam för hjälp
av picko
tackar då är det byte av kamaxelgivare som är på tapeten ?
För den är ju lite hoppig något låg på tomgång men går ruskigt bra annars. Och så studerade "glodde som f*n"" jag lite förut och den tycks gå varmt staxt under röd markering hums har den ej gjort förut. Vart kan en termostat sitta? För givaren tror jag mig komma ihåg att den är blå??

Ang tomgången så kan man känna att den rycker lite även som varm. Men snuddar man gaspedalen så går den hur fint som helst.

2-1-4 = Impulsgivare(spontant)

Är det alltså kamaxelgivaren ??

Kom ju på att det kan ju vara bra och säga att fläkten snurrar på som den skall.
av N0RBERG
picko skrev:Vart kan en termostat sitta?
Termostaten sitter i termostathuset precis under fördelaren.
Tappa ur kylsystemet, lossa slangen från termostathuset och lossa termostathuset, byt termostat.

Ang. impulsgivarfelkoden. Den kan även dyka upp spontant, utan att det är något fel på den.
Men testa sök runt lite på forumet för att se vilka symom en defekt impulsgivare orsakar. Jag har ingen erfarenhet av den biten tyvärr. Hoppas någon annan an hjälpa.
av picko
Tackar så mycket.

termostaten bytt på 10minuter :) Dock såg den gammla felfri ut.

Men hacket återstår vet ej om det kan bero på att tomgången är lite låg. Undra om man kan höja den ?
av N0RBERG
Blev tempen normal efter termostatbytet då?

Ang tomgången, är inte ca 800rpm ganska normal tomgång? Däremot att den dippar och går ojämt, det känns ju som att det är något galet. Men frågan är vad? (I)
av picko
Idag har det hänt saker.

Jag bytte tomgångsventil samt skruvade ut skruven under gula pluggen på gassjället.

Någon som vet grund inställning på den skruven?
så jag höjde tomgången till ca 900v och det blev betydligt bättre. Dock missar den ibland:(

Jo efter byte av termostat gick tempen ner lite nu ligger den ca 1cm under röda fältet iaf. Så pass högt ska den väll inte ligga?

Fläkten snurrar en liten stund efter man stägntav bilen så som den skall samt "lilla" vattenpumpen surrar en liten stund den med så där värkar allt vara i sin ordning.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]