Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uffejl
#407528
Vart ligger felet när inte intervallen fungerar???? har bytt torkarmotor och den nya motorn fungerade i bilen den satt i, det som återstår borde vara torkararmen eller relä men finns det någon här som vet????
av MikaelC
#415983
Kolla under volvo 480 klubbens hemsida - på forumet under mektips finns en beskrivning av hur man fixar detta. Antar att det är samma som på din 440.

Klipper in första inlägget i tråden i fråga:
"Om inte din intervall funkar fram och dessutom bilen är en äldre modell kan det vara så enkelt att gasvajern är bytt. Den nya vajern har i många fall inte den sk. "fullgaskontakten" utan den är helt enkelt bortrationaliserad. Då gäller det att dom två sladdarna som satt i den kontakten är ihoptvinnade med varandra. Är dom inte det så går torkarna kontinuerligt i stället för i intervall."

Jag gjorde detta - satte ihop kablarna med en sockerbit. Sladdarna i fråga sitter på torpedväggen på kupesidan där gasvajern går in till motorutrymmet. Trångt, men man kan lägga sig upp och ner med huvudet vid pedalerna och fixa det. Innan du klipper kablarna för att sätta ihop dem, kolla att det inte sitter kontakter på gasvajern - då är det bara någon som glömt proppa i sladdarna.

Tanken med funktionen är att fullgas automatiskt ska sätta igång kontinuerlig torkning, även om man har torkarna inställda på intervall. På min 480 startar baktorkaren automatiskt när man lägger i backen (och har framtorkarna på)! Massa elektriskt lull-lull :-)
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]